Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Sain avun Liothyroninista

/ #282 Välimäeltä laiton termi

02.10.2013 11:30

Studio55 haastatteli prof Matti Välimäkeä 16.9.2013 otsikolla: "Kilpirauhasen vajaatoiminnalla kolme tyyppioiretta – diagnosoinnissa säästetään ja emmitään". Haastattelussa Välimäki kertoi paljon oikeaa ja paikkansapitävää tietoa. Yksi asia on kuitenkin täysin harhaanjohtavasti sanottu, mahdollisesti jopa laittomasti. Suora lainaus:

"– Kuuma peruna alalla on, tarvitsisiko osa potilaista tyroksiinin rinnalla tai sen sijasta vaihtoehtovalmisteita, joita ovat esimerkiksi eläinperäiset kilpirauhas- tai trijodityroniinivalmisteet, Välimäki kertoo."

Hyvä professori Välimäki. Sekä eläinperäistä uutetta sisältävät LÄÄKKEET Armour Thyroid ja Thyroid että synteettistä T3 hormonia sisältävä LÄÄKE Liothyronin ovat LÄÄKKEITÄ. Ne eivät ole "vaihtoehtovalmisteita". Virallinen, Fimean lääkkeeksi hyväksymä lääke on, siis juuri, LÄÄKE. "Vaihtoehtovalmisteet" ovat muunlaisia tuotteita; ne eivät ole virallisia lääkkeitä.

Näiden virallisten LÄÄKKEIDEN Armour Thyroid, Thyroid ja Liothyronin hoidon aihe eli indikaatio on kilpirauhasen vajaatoiminta. Näitä virallisia LÄÄKEITÄ käytetään oman indikaationsa mukaiseen hoitoon eli kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon. Tämä on täysin virallista hoitoa, virallisilla LÄÄKKEILLÄ, näiden lääkkeiden valmisteyhteenvedon ilmoittamaan indikaatioon.

Professori Välimäki ehkä yrittää, käyttämällä termiä "vaihtoehto", pysyä väleissä myös endokrinologien keskuudessa olevan, fanaattisen koulukunnan kanssa. Tämä fanaattinen koulukunta ei noudata Potilaslakia eikä perehdy oman erikoisalansa kehitykseen. Näillä fanaatikoilla on kuitenkin asema esim. Endokrinologiyhdistyksessä, ja nämä fanaatikot ovat olleet aktiivisia yhä käsiteltävänä olevan kantelun tiimoilta.

Kirjoitin yllä että lausunto oli mahdollisesti laiton. Kyllä. Viralliset LÄÄKKEET eivät ole "vaihtoehtohoitoa". Viralliset lääkkeet käytettynä valmisteyhteenvetonsa mukaisesti eivät ole "vaihtoehtohoitoa". Tämän toki lääkäri, professori ja kyseisen alan erikoislääkäri tietää. Mielestäni haastattelun tämä kohta oli mahdollisesti laiton. Minusta tästä aiheesta voisi jo ottaa yhteyttä kyseisiä lääkkeitä valmistaviin lääkeyhtiöihin (USA:n Forest Pharmaceuticals, Kanadan Erfa ja norjalais-japanilainen TakedaNycomed) ja pyytää toimenpiteitä. Kuka ottaisi tehtäväkseen näiden lääkeyhtiöiden informoinnin?