korkalovaaran peruskoulun itsenäisyyspäiväjuhlan säilyttäminen

Korkkisope

/ #22 Väärää tietoa

25.10.2013 20:19

Korkalovaaran koulun vuosisuunnitelmassa lukee, että itsenäisyystanssiaiset järjestetään koulussamme joka kolmas vuosi sekä suurempina juhlavuosina. Näin yhtenäistä peruskoulua käyvä oppilas ehtii juhlia itsenäisyyttä tanssiaisissa kolme kertaa koulutaipaleensa aikana. Joillekin oppilaille tämä ei riitä, vaan heidän mielestään tanssiaiset täytyisi olla joka vuosi. Täytyy kumminkin muistaa, että aika moni oppilas (erityisesti pojat), eivät haluaisi tanssiaisia lainkaan.

Oppilaat ovat itse toivoneet koulussa järjestettävän halloween juhlat, jossa musiikkia opiskelevat oppilaat saavat esittää omia esityksiään. Tämäkään juhla ei ole kaikkien mieleen. ( jos opettajat tekisivät oman mielen mukaan, niin halloweenia ei järjestettäisi ollenkaan). Halloweenjuhla järjestetään myös vuoro vuosin. Ihmeellistä, että vanhemmat kritisoivat näitä halloweenjuhlia, vaikka nimen omaan itse tulevat kuuntelemaan lastensa soittoesiintymisiä. Koulussamme ei siis järjestetä mitään amerikkalaista hömppäjuhlaa vaan se on oppilaiden valinnaisryhmien tuotosta (=musiikkiesityksiä). Lisäksi koulussamme järjestetään upea näytelmä syksyn aikana, jonka ovat aikaan saaneet ilmaisutaitoa opiskelvat oppilaat. Joulujuhla on myös oppilaiden tekemä juhla, jossa opettajat laittavat itsensä likoon kainaloita myöten. Ja keväällä juhlia on tulossa lisää...
Jos oppilaat olisivat vaivautuneet kysymään asiaa rehtorilta suoraan, niin usealta väärinkäsitykseltä oltaisiin selvitty. Koulussamme tiedottaminen toimii erinomaisesti ja olemme saaneet siitä paljon positiivista palautetta useilta vanhemmilta. Tämä ei ole ollenkaan itsestään selvä asia kaikissa kouluissa.
Yksi tärkeä asia on myös opettaa oppilaille, että elämässä kaikki ei mene :" HETI, MULLE, KAIKKI, TÄNNE, HAUSKA, NYT"

Suurin osa oppilaista haluaa keskittyä opiskeluun ja taata itselleen jatko-opiskelupaikan. He ymmärtävät, että arjen keskellä on joskus kiva juhlia, mutta koulusta ei ole tarkoitus tehdä viihdekeskusta. Tätä mieltä on myös meidän opettajien onneksemme suurin osa vanhemmista. Kiitos siitä heille!!

....kyllä, olen Korkalovaaran koulun opettaja