Lähdevainiontien puistoalueen puolesta!

ylöjärveläinen

/ #10 Nimimerkille fiksu ihminen

30.10.2013 14:54

Eiköhän ihmisten terveys kuitenkin mene teknologian edelle? Säteilyn riskeistä, kun löytyy runsaasti tutkimusnäyttöä kuten mm. niiden vaikutuksista muistiin, keskittymiseen ja oppimiseen muiden vakavien terveysriskien lisäksi. Lääketieteilijöiden mukaan mastojen väärillä sijoitteluilla voidaan vaikuttaa juuri näiden riskien toteutumiseen. Suomessa ei noudateta edes Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan vuonna 2011 vahvistamaa suositusta:"Yleiskokous pyytää jäsenmaita tekemään vaadittavia toimenpiteitä sähkömagneettisten kenttien aiheuttamien riskien pienentämiseksi etenkin asuinalueiden, lastentarhojen ja koulujen läheisyydessä." Meillä ei huomioida säteilyaltistuksen kestoa eikä vuosien kumuloituvaa säteilykuormitusta. Monissa maissa on moninkertaisesti tiukemmat raja-arvot kuin Suomessa, jossa ne perustuvat pelkkään lämpövaikutukseen eivätkä biologisiin vaikutuksiin. Ranskassa esim. ei saa rakentaa tukiasemaa alle 500 metrin etäisyydellä kouluista.
Edellä muutamia otteita Tampereen yliopiston tutkijan, ylöjärveläisen FT:n ja ympäristöaktiivin Mikko Ahosen tutkimuksista.

Lapsissa on tulevaisuus. Aiotaanko sekin heiltä riistää? Huolestunut äiti on oikeassa. Maston rakentamista ei saa hyväksyä Lähdevainiontien puistoalueelle.