SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

Adressin tekijä

/ #27

28.12.2006 22:17

Peräänkuulutit sitä tietolähdettä, että susi olisi käynyt paimenessa olevan kimppuun, johon tarjosin sinulle mahdollisuutta tilata itsellesi lehti "Karhu ja karhunkaatajia" voidaksesi sieltä itse todeta niin käyneen (lehdessä on kerättyjä artikkeleita suurpetojen tekemistä vahingoista maassamme). Kaiken lisäksi epäilit ja kyseenalaistit sen, ettei tällaista olisi maamme historiassa ikinä edes tapahtunutkaan. No, nyt sitten vähän tietolähteitä, joita tietenkään sinä et tahdo huomioida, koska eihän mielestäsi lehtien tekemät artikkelit ole luotettavia, eivät ainakaan ne, jotka sotivat sinun ajatusmaailmaasi vastaan. Sen sijaan lainaat kyllä mielelläsi artikkeleita esim. Seura-lehdestä...

Oulun lehti 5.10.1881
"Elokuun 28 päivänä tuli Huhdan Brander-Pietilän lammaslaumaan, jota talon oma 11-vuotias paimensi, neljä sutta, joista kolme pojan oman kertomuksen mukaan, alkoi raadella lampaita ja neljäs poikaa ahdistamaan. Ja ties Jumala kuinka pojan olisi käynytkään, jollei hänellä sattumalta olisi ollut kädessään seiväs, jonka päähän hän oli asettanut puukkonsa kovertaakseen sillä jonkinmoista vesiruuhta. Aina, kun susi aikoi hypätä pojan päälle, lyödä hujautti hän mainitulla aseella sitä, jotta se vähän pysähtyi ja hän taas pääsi vähän matkaa käpälämäkeä kohden...."

Päijänne 18.08.1880
"Vihtamäen kylässä Mynämäen pitäjää hyökkäsi susi muutamia päiviä sitten kahden tytön päälle, jotka olivat KARJAA METSÄSTÄ kotia ajamassa (isot kirjaimet allekirjoittajan muokkausta). Vanhemman heistä, joka oli 15 vuoden vanha, onnistui juosten päästä pakoon, mutta nuorempaan, 10-vuotiseen tyttöön tarttui susi kiinni, jonka kynsistä hän sitten kerran, vanhemman tytön kertomuksen mukaan, voi temmata itsensä irti, mutta tuli jälleen vangituksi. Etsitty löydettiin seuraavana päivänä kuolleena ja pahoin raadeltuna aivan revityillä vaatteilla."

VIELÄKÖ YRITÄT EPÄILLÄ SITÄ, ETTEIKÖ MAASSAMME SUDET OLISI KÄYNEET PAIMENESSA OLEVAN KIMPPUUN? Näitä vastaavia lehtiartikkeleita on enemmänkin, tosin ne ovat hyödyksi vain niille, jotka tahtovat susipolitiikassa löytää totuuden. Sinä Kristiina et selvästikään sitä ole tahtonut!

Tuntuu oudolta, että kaiken tämän jälkeen syytät minua "tyhjän tulkitsijaksi". Ja ikään kuin aikaisempi syyttelysi ei riittäisi, nyt minun pitäisi esittää sinulle tilastoja siitä, kuinka paljon susissa on sairaita ja tauteja levittäviä yksilöitä suhteessa esim. kettuun, supiin, ahmaan ja ilvekseen, joita on kuitenkin maassamme jopa satakertaisesti enemmän kuin hukkia.

Mitä merkitystä sinulle on esittää mitään tietolähteitä, jos aina vaan vaadit lisää ja lisää yrittämättä itse edes hitustakaan saada tietoa suden käyttäytymisestä! Sitäpaitsi, mitä sinä edes hyötyisit tuosta "uudesta pyynnöstäsi", koska vaikka sen sinulle "tarjottimella" tarjoaisin, et kuitenkaan laskisi sille mitään arvoa! Hulluksiko sinä minua luulet ja samanaikaisesti itse mokaat itsesi väittämällä, että minulla ei olisi lähteitä suden vaarallisuudesta?

Sinun kanssasi katson keskustelun ainakin toistaiseksi päättyneeksi, sillä jos aiot työllistää minua kohtuuttomilla pyynnöilläsi yrittämättä itse yhtään saada tietoa sudesta, en katso olevan velvollinen täyttämään toiveitasi. Materiaalia suden vaarallisuudesta on paljonkin ja se on sinun mokasi, jos niitä et tahdo edes etsiä. Toisaalta, koska sinulla ei ole aktiivisuutta, en minä ole velvollinen vastailemaan sinun kysymyksiisi. Vastaan vasta, kun sinulla on jotakin muutakin, kuin asenne: "minä tiedän kaiken".

Minä esitin tietolähteen, niin kuin sitä vaatimalla vaadit. Nyt olisi sinun vuorosi esittää jotakin "vähän fiksumpaa" kuin tähän asti!

- Marko Lind-