BUSSILINJAT 16, 18 JA 55 PALAUTETTAVA ENTISILLE REITEILLEEN

J-P. Lappalainen

/ #22 Kruununhaan bussiyhteyksien katkaisu on isku sairaita, vanhuksia ja koululaisia vastaan

13.12.2013 20:16

Helsingissä päätöksenteko tietyissä aivan keskeisissä asioissa on kaikkea muuta kuin demokraattista.
Kruununhaasta lakkautettiin vuosikymmenet erinomaisesti kehittyneet bussiyhteydet. Entiset bussimme on siirretty palvelemaan eiralaisia mutta meille elintärkeä bussilinja - koko kaupungin halki Munkkivuoreen asti kulkenut 18 lakkautettiin meitä asianomaisia asiallisesti kuulematta. Tämäkö on nykyaikaista demokraattista asioiden valmistelua ja meidän varoillamme palkattujen virkamiesten käsitys yhteistyöstä viranhaltijan ja kansalaisten välillä? Vanha hyvin arvostettu juristiesimieheni Helsingin yliopistossa aina korosti, että virkamies on kansalaisten palvelija ja kansalaisten verovaroin kustantama, eikä edes johtava virkamies ole johtaja vaan toimeenpaneva alamainen.
Bussilinjasta 18 ei ollut yhtään huonoa kokemusta. Palvelu toimi ja siihen oltiin tyytyväisiä. Bussi kuljetti pienet koululaiset kantakaupungista lukuisiin oppilaitoksiin ja toisaalta oppilaita ympäri Helsinkiä myös Kruununhaan kouluihin ja tarhoihin.
Häikäilemätön virkamiesvaltaisuus lakkautti myös Katajanokan ja Kruununhaan terveysaseman Vironniemen ja pakotti vähänkin varakkaamat siirtymään yksityisten lääkäriasemien rahoittajiksi. Köyhempi väki odottaa kiltisti Viiskulman terveysaseman hidastettuja palveluita ja kyykyttävää vastaanottohenkilökuntaa. Palvelusta ei valitettavasti usein juuri voi puhua. Lääkärit ovat hyviä, mutta jos lääkärinaikoja ei saa, myös palvelu ontuu! Jan Vapaavuoren ja Sirpa Asko-Seljavaaran vaikuttaessa Helsingin hallinnossa luvattiin, että Vironniemen terveysaseman lakkautusta seuraa siirtyminen suureen uuteen yksikköön, jossa on erikoislääkäripalvelut ja oma laboratorio. Terveydenhoitoamme suuresti vaikeuttanut siirto tehtiin valheellisin lupauksin.
Bussilinjan 18 ansio oli hyvä yhteys hyvin toimineeseen Vironniemen terveysasemaan ja sieltä annettuihin jatkomääräyksiin Kivelään (mm. hoitotarvikehuolto), Töölän sairaalaan (tapaturmat), Meilahden sairaaloihin (mm. silmä-, korva-, sisätauti-, sydän- jne. jatkotutkimukset ja hoidot). Myös yö- ja viikonloppupäivystykseen yksityisille lääkäriasemille Mehiläiseen ja Munkkivuoreen Dextraan sujuivat asianmukaisella tavalla. Nyt kaikki nämäkin mahdollisuudet poistettiin. Ulkopaikkakuntalaiset liikennesuunnittelijat selittivät, että yhteydethän saa parilla liikennevälineen vaihdolla. Todella sairaan ja/tai iäkkään ihmisen on todella mahdotonta selvitä pitkistä vaihtoajoista ja pitkistä pysäkkien välimatkoista.
Bussista 16, joka nyt muka korvaa bussin 18, ei ole juuri iloa, koska bussin linja on väärä ja liikennöintiväli vain muutaman kerran tunnissa. Kun pysäkkien aikataulutkin ovat mikropienintä pränttiä ja pysäkkien näyttöjen tiedot usein totuudenvastaisia, palvelusta ei voi puhua.
Sellaista jälkeä syntyy, kun liikennesuunnittelua ei tehdä ammattitaidolla eikä vastuullisesti vaan ulkopuoliset aluetta tuntemattomat pölvästit tulevat raunioittamaan vuosikymmenet kehittyneet hyvin toimineet joukkoliikennelinjat.
Syntyy samanlaista jälkeä kuin tietyssä kerrostalossa, jossa hyvin tarpeettoman putkiremontin suunnitteli kaksi vasenkätistä hyvin pienikokoista "ammattilaista". Syntyy saniteettitiloja, joissa ei mahdu istumaan wc-pytylle eikä pysty pesemään paikkojaan bidesuihkulla. Tällaisia suunnitelmia taloyhtiön isännöitsijä ja hallitus hyväksyvät ja ajoivat yhtiökokouksessa läpi. Seurauksena se, että asumiskulut enemmän kuin kaksinkertaistuivat.
Asuntonsa ja kaupunginosansa jokainen valitsee siten, että liikenneyhteydet ovat tyydyttävät, yhteydet kouluihin, kauppoihin, terveyspalveluihin jne. mahdollisimman hyvät. Nyt jo Kruununhaassa on alkanut joukkopako sellaisiin kaupunginosiin, joissa asumisen perusedellytykset on säilytetty ja vuosien mittaan kehitetty entistäkin paremmiksi.
Edesvastuuton liikenne"suunnittelu" on monessa tapauksessa jo merkinnyt paitsi asumisen, elämisen ja terveyden vaikeutumista myös sitä, että vuosikymmenet asuttu ennen hyvä koti on pitänyt myydä huomattavaan alennushintaan uuden asunnon hankkimiseksi normaalien liikenneyhteyksien varrelta. Kun maksukykyiset asukkaat muuttavat pois, myös elinkeinoelämä kuihtuu. Ulkopuoleltakaan ei asiakaskuntaa voi odottaa lisääö, kun toimivaan yhteyttä kantakaupunkiin ei enää ole tasapuolisesti.
Kuka Helsingin kaupungissa omalla nimellään vastaa tehdyistä virheistä ja täysin epädemokraattisesta ylimielisestä asioiden valmistelusta? Onneton apusuunnittelija on selittänyt, että onhan teillä siellä ratikalinjakin. Niin, se todella vielä on. Sen puutteena on vain se, että raitiovaunu kulkee vain Kruununhaan yhtä laitaa eikä palvele juuri ketään entisen bussilinjan 18 varrella asunutta tai asuvaa.
Helsingin hallinnossa olisi mukavaa, jos joskus joku puhuisi totta.