SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

Nastola

/ #36

02.01.2007 12:40

Katsoitteko eilen YLE:n ohjelmaa Pohjolan susi. Siinä tuli todetuksi tosiasia, ettei ole erämaata ilman sutta eli susi kuuluu erämaahan. Jos me ihmiset emme hävitä tätä erämaata Suomesta, pysyy susi omalla alueellaan.Siinä esitettiin susikannan suositukseksi 150 yksilöä. Kaikki syntyneet sudenpoikaset eivät selviä hengissä ravinnon vähyyden vuoksi, mutta ainakin 25 uutta sutta vuodessa säilyttäisi susikantamme terveellisellä pohjalla. Jos me hävitämme suden luontaista elinympäristöä, joutuvat ne hakemaan ravintonsa asutusten läheltä.
Sudet säätelevät metsämiesten ohella hirvikantaamme. Ahmojen olemassaolo on myös uhattuna jos susi ei jättäis saaliistaan jäänteitä ahmoille. Kaikilla eläimillä on tarkoituksensa luonnon kiertokullussa.
Susiadressin tarkoitus ymmärtääkseni ei ole tappaa sutta kokonaan, vaan saada Suomen itse päättää susikannastaan eikä joutua siitä tuomiolle EU:ssa.
Samoin ihmisillä tulisi olla oikeus torjua susi pihapiiristä niin ettei siihen tarvita kovin suurta virkamieskoneistoa päättämään asiasta.

Dokumentti sudesta oli tosi hieno ja asiallinen.