Pakkosuomi pois kouluista!

Samuli Rask
Espoo

/ #29 Voi olla joo

02.06.2008 21:55

Minulle on ihan sama mitä kieliä te suomenruotsalaiset opiskelette! Periaatteessa voisi kyllä antaa ääneni adressille, on siinä järkeä periaatteessa. Tässä maassa on kuitenkin enemmistökieli! Jos se olisi ruotsinkieli niin tottakai jo osaisin sitä kun sitä eniten puhuttaisiin.

Kiinnostamattomuus johtuu ihan siitä tarpeesta koetaanko ruotsinkielen osaaminen tarpeelliseksi. Missä ne ruotsia puhuvat on, on se kumma miten vähän palvelualallakaan kohtaa ruotsia puhuvia. Tässä ehkä on sikäli kummia piirteitä, ruottinkielinen vaatii ruottinkielistä palvelua esimerkiksi jossain virallisemmassa vastaanotossa jne. Mutta muissa tilanteissa missä hän ei tiedä osaako vastapuoli ruotsinkieltä niin aloittaa keskustelun suomella. Ehkä tästäkin syystä esimerkiksi minulla menee suomenruotsalaisi ohi vaikka kuinka paljon mutta omapahan on asianne.

Tänä vuonna minulle ei ole vielä tullut yhstään ihmistä tuhansista kohtaamista ihmisistä puhumaan ruotsinkielellä! Olisiko tässä syy miksi turhaan edes opetella ruotsinkieltä? Tästä se syy lähtee, suomessa suomea ja muualla muita kieliä. Jos ei yhteistä kieltä ole niin kansainvälinen kieli Englanti on silloin se millä edetään.