Sisäilmasta vakavasti sairastuneille lapsille pienryhmäopetus

Elisa Lientola

/ #9 Voimia vanhemmille pitää ääntäongelmasta!

07.03.2014 22:12

Tässä rakennetaan nyt täysin uutta toimintamallia, jossa vakavasti oireilevat lapset saataisiin turvaan ajoissa ja koulupolku ehjäksi. Koko maan koulujen sisäilma ja homeongelnat ovat ilmiö jota ei hetkessä hyvästä tahdosta huolimatta pysty ratkaisemaan kukaan, siksi tarvitaan turvapaikka. Toki tavoitteen tulee olla se että ongelmat korjataan kouluissa, mutta niin lapset kuin aikuisetkin ovat erilaisia ja joku saattaa oireiilla altistuttuaan ihan muustakin kuin rakennuksen ongelmista, minkä vuoksi heidän kohdallaan uusi onnistunut kouluraknnuskaan ei auta. Toivottavasti tietoisuus oireiden monimuotoisuudesta ja todellisuudesta läpäisee luisimmankin kallon, eikä asia hautaude vastakkainasetteleen. Kenenkään ei pitäisi joutua sairastumaan pysyvästi suorittaessaan oppivelvollisuutta tai pöiväkodissa ( sen enempää kuin työssäkään. Lakikin jo velvoittaa järjestämään opetuksen. Kuitenkin edelleen tietämättömyys on jarruna erityisen tuen päätöksille ja asian puuttumiseen riittävän ajoissa. Tärkeää olisi nyt että tarpeen laajuus tulee selväksi. Valitettavasti tämä asia koskee pienempää joukkoa kuin kokonaiset honekoulut joten meteli ei ole yhtä massiivista, mutta se ei tee asiasta vähempiarvoista. Nut on aikarummuttaa kokemuksista ja tarpeesta! Sille annetaan arvoa.