Kasvisruokapäivä kouluihin

Mari Eskelinen
Oulu

/ #43 Taidanpa allekirjoittaa

18.09.2008 18:38

"Koululaisille ei saa tuputtaa mitään ideologiaa vaan heidän tulee itse oppia se. Eikä uskonnon takia saisi olla valtion kustantamaa erikoisruokaa"

"Pitäisi olla maksullinen ruokailu, jossa jokainen saa valita mitä itse haluaa"

Siis......(tässä on vain pari kaikista mitä tahdon kommentoida)
Kannatan ajatusta keittäjien kouluttamisesta, kuulemma omankin kouluni kasvisvaihtoehdot ovat yksipuolisia (samoja kasvispihvejä vähintään kerran viikossa, brr). Kasvispäivä voisi olla hyvä juttu, kunhan se toteutetaan kouluttamisen jälkeen, ja ehkäpä harvemmin kuin kerran kuussa, ainakin aluksi. Lisäksi voisi ottaa huomioon mahdollisuuden, että jollakulla olisi lääkärin määräys syödä lihaa tai juoda maitoa (epätodennäköistä mutta mahdollista)tai allergisuus soijalle.

Taidan laittaa adressin siitä, miten ihmisten pitäisi lukea edeltävät viestit, yritän olla toistamatta jo kertaalleeen sanottua.

Pentti Vipujärvelle: Koulutus yleensäkin on vain nykyisten uskomusten opettamista, vaikka niitä kuinka olisi todistettu. Maksullista ruokailua en kannata, samoja ruokia (ainakin suunnilleen) sitä sittenkin tarjottaisiin. Ei erikoisruokia uskonnon vuoksi? Sitten kaikkien pitäisi syödä kuten vähemmistön joka päivä! Uskonnonvapaus kunniaan.

Ihmisellä on kyllä terävät kulmahampaat, mutta muuten evoluutio ei ole vienyt meitä lihansyöntiin (huom. Maria Liitolan teksti). Uskoakseni kasvissyönti ja sekasyönti voivat molemmat olla terveellisiä oikein toteutettuna. Ympäristövaikutusten vuoksi on kuitenkin parempi vaihtoehto, ainkin jos se saa muutoksen aikaan. Itse olen lihansyöjä, koska pidän lihasta. Toivoisin, että jonain päivänä terveellistä lihaa kasvatetaan koeputkissa, niin että se ei oikeastaan koskaan ole elossa ja ravinnontarve ja päästöt olisivat pieniä. Eikö se olisikin eettisesti hyvä vaihtoehto? Tietysti sen pitäisi olla myös halpaa.