Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Vieras

/ #491 Tutkimuksiin perustuvaa hoitoa

03.12.2014 18:42

Lääkäreiden tulee hoitaa potilaitaan tutkimuksiin ja tieteeseen perustuvalla tiedolla, ei potilaan tai potilaan ystävien tai muiden henkilöiden kokemuksien perusteella. Kilpirauhasen hoidossa ongelmallista on se, että oireet eivät ole sairaudelle tyypillisiä, joten kliinisen kuvan perusteella on lääkityksen aloituksen motivointi hankalaa. Pikaisen läpilukaisun perusteella toinen argumentti on "eihän lääkkeestä ole haittaakaan", tämä ei kuitenkaan ole totta, sillä jokaisella lääkkeellä (jolla on jokin vaikutus) on myös haittavaikutus. Liotyroniinin haittavaikutuksia ovat mm. rintakivut, vapinat, ripuli, unettomuus ja kaikki muut hypertyreoidismin oireet.
Jos potilaana hakeutuu lääkäriin ja uskoo potevansa sairautta jonka tietää jakavan mielipiteitä, kannattaa toki tietoa etsiä itse ennakkoon, mutta blogit ja muut lähteet jotka perustuvat muuhun kuin tieteelliseen tutkimukseen tuskin kääntää hoitavan lääkärin päätä. Tästäkin aiheeseta on tehty paljon tutkimusta joten tietoa on saatavilla. Kannattaa tukeutua lähteeseen johon sekä potilas, että lääkäri uskoo. Itse kiinnostuin myös aiheesta ja kävin läpi viisi tutkimusta, joista vain yhdessä todettiin T3+T4 hoidon olevan tehokkaampi kuin T4 hormonihoito kilpirauhasenvajaatoiminnassa. Kuitenkin, kuten monissa sairauksissa, ei nykytieto välttämättä ole se absoluuttinen totuus, joten on hyvä, että kiinnostusta omasta terveydestä ja sen edistämisestä käydään.