Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

eljii

/ #546 T4:n kanssa tarvitaan aina T3

06.03.2015 08:53

Pelkällä Thyroxin-lääkityksellä EI tule "terveeksi" siinä merkityksessä että veriarvot olisivat kuten terveillä henkilöillä.

Lääkäriliiton Heikki Pälve on ainakin aivan väärällä kymmenluvulla arvellessaan että kaksi (2) prosenttia potilaista ehkä tarvitsee T3:a. Sadistista häneltä kieltää T3-monoterapia, koska a) eräiden kroppa ei siedä pientäkään määrää Thyroxinia ja b) koska vasta rT3:n perusteella hoidettaessa monet ovat tulleet oireettomiksi.

Lääkärit eivät kuuntele potilaita. Korkeintaan viitearvoista poikkeavin labratuloksin ehkä aloitetaan hoito, ehkä ei. Viivyttelyn ja lisää sairastuttavien väärien lääkitysten jälkeen saatetaan vajaatoiminnan hoito aloittaa niin myöhään että potilas ei enää muista terveenäoloa. Saattaa iloita että osa oireista jossain määrin poistuu

"Terveeksi" siis pelkkä Thyroxin ei tee. Kymmenet tutkimukset ovat tämän osoittaneet, prof Välimäkikin asian totesi Lääkärilehdessä (18/2013 s. 1324-1325) jonne on pääsy vain lääkäreillä

Lääkärilehden teksti on Sundqvistin blogin kommentissa:
http://blogit.iltalehti.fi/christer-sund qvist/2013/05/28/valviran-paassa-viiraa/#com ment-1465

Muita T3-tutkimuksia dropboxissa:
https://www.drop box.com/s/nwgzffquxq7hnbg/yhdistelmatutk.rtf?dl=0