Pienyrittäjien puolesta

/ #27 Yrittäjällekin tuloa

27.04.2015 12:32

Tällä hetkellä pienyrittäjä on toimeentulotuen varassa, jos tulee heikko tilanne yrityksessä. Vaikka tekisi töitä vuorokauden ympäri mutta asiakkaita ei käy esimerkiksi muutamaan kuukauteen riittävästi niin rahat voivat mennä vaikkapa ostolaskuihin, lainan lyhennykseen ja kiinteisiin kuluihin eikä ole vara maksaa itselle palkkaa. Voi voi jos on tilillä säästöjä - katsovat ne tuloiksi ja toimeentulotukea ei tule!

 

Perustulo synnyttäisi todellakin uutta toimeliaisuutta, kuten joku kommentoija sanoi. Pienet yritykset eivät joutuisi lopettamaan toimintaansa, kun yrittäjä voisi työskennellä pienemmälläkin palkalla kunnes tilanne on parempi. Yrittäjä opettelee ammattiaan ja myöhemmin työllistää itsensä. Täysin opiskeluun, oppisopimukseen ja/tai tukityötoimintaan tms. verrattava juttu, mutta vapaaehtoinen ja yrittäjä voi todella tehdä sitä mitä haluaa omaehtoisesti.

 

Oma tilanteeni: Olen yrittäjä kaupan alalla ja perheemme hakee toimeentulotukea joka kuukausi. Muita tulojamme ovat äitiysraha, asumistuki ja lapsilisä, sekä satunnaiset 0-200 €/kk yritystulot. Tiesittekö, että asumistuessa yrittäjän yritystuloiksi katsotaan n. 705 euroa, vaikkei hän todellisuudessa saisi yhtään mitään tai vähemmän kuin tuon? Asumistukeakin tulee siis liian vähän tuloihin katsottuna ja tilanne vain synkkenee entisestään.

 

Minä odotan kovasti uudelta hallitukselta perustuloa pienyrittäjien puolesta! Toimeentulotuen leikkaus 3kk jälkeen 20% ja sitten 40% ottaa koville. Onneksi lapsi siinä iässä ettei ei vielä kysele, kun olisi vaikea selittää että nyt on vähän tiukkaa kun isin on maksettava eläkemaksuja että saa sitten vanhana rahaa. Viikkotyötuntini ovat joka viikko 60+ ja tuntipalkaksi muodostuu 0 - 4 euroa vähän päivästä/viikosta/kuukaudesta riippuen. Turha väittää kulissiyritykseksi pöytälaatikossa kun TE-toimiston lausunnonkin mukaan työllistyn kokopäiväisenä yrittäjänä. Työttömyysrahoja tai soviteltua päivärahaa ei saa.

 

TE-toimistosta sanoivat, että sitten saat rahaa kun lopetat yritystoiminnan... Olen soittanut ties miten monesti asiaan liittyen ja täyttänyt hakemuksia ja lukenut päätöksiä ja tehnyt kirjallisia valituksia. Kyllä perustulo olisi poikaa!