Teuron kyläkoulun puolesta

Vieras

/ #3

16.07.2015 18:12

Ihanat lapset, puolisoni tammelalaiset lastenlapset, ovat kasvamassa kohti kouluikää. Ammattini puolesta tiedän, että pieni lähikoulu on paras lapsille. Se on todistettu monissa tutkimuksissa. On käsittämätöntä, että Suomessa ei välitetä yliopistoissa tehdyistä tutkimustuloksista. Maaseudun t aksikuljetukset kauas suurempiin kouluihin ja sieltä takaisin kotiin ovat todella raskaita lapsille. Sitä ne ovat myös vanhemmille, jotka vasten tahtoaan joutuvat suostumaan oman lapsen kasvun ja kehityksen haittaamiseen. Aikuiset itse eivät viruisi taksissa päivittäin tuntikausia matkalla, jonka pääsisi omalla autolla nopeasti. Syyssateessa, kaamosaikana, kevätauringon tuskassa, aina hikisessä taksissa joka kiertää kaikki noudettavien ja palautettavien lasten kodit: nälissään, väsyneenä, omaa virkistysaikaa menettäneenä. Joillakin yhteensä liki neljä tuntia vuorokaudessa. Se olisi aikuiselle valtava stressiä aiheuttava tekijä. Entä pienelle lapselle?