Maahanmuuttajilta sosiaalituet pois

Laitila

/ #17 Hyvät kannanotot Henry, Yoko ja Minä

05.06.2009 23:51

Olen teidän kanssanne samaa mieltä, sillä ulkomaalaisen ei ole todellakaan helppoa tulla suomeen. Oli maahanmuuton syy mikä tahtos.
Ensimmäisenä ongelmana byrokratia. Ulkomaalainen joutuu käymään läpi jos jonninmoiset koukerot ja virastohärbyysin läpi ennenkuin lupa oleskeluun myönnetään.

2. Kieli. Mitä tehdä maassa, kun yhteistä kieltä ei tahdo helposti löytyä, jos ei omissa opinnoissaan ole saanut valtakielten opetusta (englanti, ranska, saksa). Miten tutustua ihmisiin ja löytää ystäviä suomalaisten joukosta..

3. Työnhakuesteet. Moni tänne muuttava haluaa tehdä koulutustaan vastaavaa työtä. Sekään ei ole helppoa jo siksi, ettei työnantaja ota palvelukseensa helposti työntekijää, jos suomen kieli ei ole hallussa. Näitä työnantajia sitten riittääkin, valitettavasti.

4. Suvaitsemattomuus. Siis varsinainen kirosana. Joillain meissä suomalaisissa on ihme tarve alistaa ja kategoroida värilliset ym. "vieraat" B-luokan kansalaisiksi ja rikollisiksi. Siis meidän "aitojen suomalaisten" tulisi katsoa peiliin ja löytää ne omat virheemme. Emme me ole sen parempia kansalaisia kuin muutkaan. Väkivaltaa ym. rikoksia ilmenee meilläkin kaikissa muodoissa, mutta kun yksi "vieras" saa uutisarvon, ovat kaikki "vieraat" samanarvoisia. Huhheijaa, mitä yleistämistä.

5. kulttuurierojen tuomat ongelmat. Suomessa toimitaan toisin kuin muualla, esim. lähi-idässä tai kauempaa. Sehän on selvää. Se tuo taas ongelmia sopeutumiseen. Meillä esim. nuoriso ryyppää ja rällää puistikoissa ja lasten leikkipaikoilla, jota ei välttämättä muualla tapahdu. No onhan sekin jo shokki. Tai että suomalaiset pukeutuvat miten sattuu, kun muualla on pukeutumiseen tiukat säännöt.

ja kyllähän noita ongelmia löytyisikin ihan riittämiin, jos vaan jaksaisi niitä tähän kirjoitella.

En siis todellakaan allekirjoita adressia.

Ainoa asia mikä saisi minut allkekirjoittamaan on, että mikäli maahanmuutto tehdään rikollisiin puuhiin tai terroromiin pohjautuen, on kantani jyrkkä "ei kiitos tääne". Mutta silloinkin suomalaisten rikollistenkin pitäis saada kovemmat sanktiot teoistaan, mitä ei todellakaan vielä ole toteutunut. Nythän suomalaisia rikollisiakin paapotaan ja taputellaan päähän, ett kyl se siittä...niih...