Maahanmuuttajilta sosiaalituet pois

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Maahanmuuttajilta sosiaalituet pois.

Antti Karppi
Vaasa

#1

25.03.2008 23:21

Juuri tälläistä adressia tässä ollaakin jo odoteltu =D
Noora Jokela
Salo

#2 nojuu

26.03.2008 03:05

olen aivan samaa mieltä! ihme etten itse ehtinyt tehdä adressia tämän asian puolesta. hyvä että joku ymmärsi tehdä, täällä tosiaan on omiakin jotka tarvitsevat apua! ei kaikkea ulkomaalaisille? herätkää suomalaiset <3
Tarmo Järvi
Iitti

#3

26.03.2008 20:00

Näin on mutta olen eri mieltä jumalasta ja uskonnosta puhumisesta, tarvitseeko
niistä muutenkaan aamunavauksessa puhua. Järkevämpää olisi puhua nuorison "uuteen päivään heräämisestä ja siinä jaksamisesta". Tämä nimenomaan koulun aamunavauksessa ja ilman mitään uskontoa.
Heli Manninen
Adressin tekijä

#4 totta!

26.03.2008 23:32

olen kanssasi asiasta samaa mieltä mutta tämä oli vain esimerkki siitä, kuinka paljon he asioihin pystyvät vaikuttamaan vain sanomalla että se loukkaa heitä :D
pentti heiskanen
vantaa

#5 Kyllä, mutta

28.03.2008 11:00

Jos niin, maahanmuuttajia vapautetaan veroilta.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

31.03.2008 07:25


Heli Manninen
Adressin tekijä

#7 just...

31.03.2008 18:45

Suomessa harva ulkomaalaisista käy ees töissä! Ja jos täällä on noin kurja olla ni menkää sinne kotimaahanne, koska suomalaisilla on tiedän takianne kurjemmat olot, etten sanois...

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

04.04.2008 09:44


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

04.04.2008 09:45


Kari Pekkonen
Jokioinen

#10 Juuri näin!

05.04.2008 01:07

Mielipiteeni on, että kaikki maahanmuuttajat täytyy tarkistaa syntyperänsä mukaan ja arvioida heidän etninen taustansa tarkasti(tarkoitan tällä lähinnä uskontoja, jotka eivät salli muita uskontoja heidän alueellaan), jolloin voitaisiin myöntää väliaikainen oleskelulupa kyseiselle henkilölle. Tarkastusaika saisi olla korkeintaan 2- viikkoa, jos ei tänä aikana saada selville kulkijan taustaa hänet tulee ohjata sinne mistä on tullutkin, oli kyseessä EU- maa tahi EU:n ulkoinen maa. En halua elättää tänne tulevia "kerjäläisiä", kun on omiakin elätettäviä jo syntynyt 3kpl:ää. Veroja olen maksanut sillä uskolla että joskus nauttisin niistä omalla eläkkeellä( jos edes sitä päivää nään) ja lapseni saisi hyvän koulutuksen ja ihmisarvoisen elämän itselleen, sekä heistä tulisi yhtä hyviä veronmaksajia kuin meidän ja kaikki aikaisemmat ikäluokat on olleet, jolloin turvattaisiin meidänkin eläke - edut. Koko EU on silkkaa puppua ja meidän Suomalaisten itsenäisyys mennyttä koko EU:n myötä. Mitä minunkin ukkini tai vaarini ajattelisi tuolla sankari kummussa miettivän, kun näkee lastensa ja lastenlastensa myyvän heidän verellään kuitatun Isänmaan koko euroopan ryöstettäväksi ja on kiva maksaa muiden maiden verotaakkaa heidän ottaessaan kiintiöpakolaisia tuosta noin vain. Muistelin, että joskus -90 luvun alussa tai alkupuolella olisi yksi tulokas maksanut valtiolle n.200000 markkaa, jolloin minun mieleni kääntyi negatiiviseksi. Siihen aikaan ei tavallinen "duunari" hankkinut sellaisia summia edes bruttona. Sitten näille muuttajille hommattiin asunnot ja polkupyöristä vaatteisiin kaikki "vermeet" näistä valtion varoista, siis minun maksamistani veroista. Voin sanoa, että sapettaa tällainen. Itse olen tehnyt töitä 12 vuotiaasta lähtien (vappulehtiä myyden, partiolais tominnan kartutukseen myyntityötä yms), josta sain tuloja jos halusin ostaa jotain kivaa (karamelliä) itselleni, kun ei ole ollut vanhemmiltani saatua rahaa. Olen siitä asti ajatellut,kuten vanhempani on opettaneet, että työtä pitää tehdä, jos meinaa leipää syödä, enkä usko kenenkään tätä uskomusta horjuttavan.
Kari Pekkonen
Jokioinen

#11 Tästä vielä Yokolle..

05.04.2008 01:27

Uskoisin, että jos maksat verosi Suomen valtiolle tekemästäsi työstä, on sinulla samat oikeudet eläkkeisiin kuin työttömyysturvaan Suomen lakien perusteella tekemäsi työn perusteella.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

08.04.2008 22:33


Henry raatikainen
lahti

#13 ihmiset!

20.05.2008 21:53

Muistetaanhan, että Suomessa on myös paljon työttömiä suomalaisia. Suomessa on myös paljon suomalaisia, joilla on eri uskonto, kuin kristinusko. Jos on valmis postamaan ulkomaalaisilta Suomessa asuvilta ihmisiltä sosiaaliturvan, on varmaankin myös valmis poistamaan sen Suomalaisilta. Ei pidä kohdella ihmisiä kansallisuuden perusteella, vaan tekojen. Tasa-arvo ei näet katso millään tavalla kansallisuutta. Täällä on paljon ulkomaalaisia, jotka tekevät työtä, jotka tekevät sen puolet halvemmalla, kuin Suomalaiset. Tässä adressissa ei ole minkäänlaisia järkeviä perusteita sille, minkä takia Sosiaalituet olisi poistettava ulkomaalaisilta. Ainut todellinen peruste on se, että HE OVAT ULKOMAALAISIA!? He ovat ihmisiä siinä, missä me Suomalaisetkin. He tekevät työtä, jos saavat sellaisen. Heillä on oikeus normaaliin elämään, niinkuin meillä Suomalaisillakin on. Olen kyllä sitä mieltä, että jotain pitää tehdä ansaitakseen sosiaaliturvan, tottakai. Monet Suomalaiset eivät tee mitään, ja tämä pätee varmasti myös ulkomaalaisiin, mutta ei pidä yleistää, sillä monet tekevät. Myös monet Suomalaiset tekevät.

"täällä tosiaan on omiakin jotka tarvitsevat apua!"... Ketkä ovat "omia", Suomalaiset? Mikä erottaa suomalaiset muista ihmisistä? Ainut ero taitaa olla suvaitsevaisuus. Täältä sitä harvoin löytyy.

minä _
tampere

#14

02.12.2008 15:19

mä ymärrän kyllä suomalisiakin...mä oon itse ulkomaalainen ja me muutetiin tänne sodan takia..ja mun vanhemmat ovat töissä...ja heki maksavat veroja samalailla kun suomalaisetkin..vaikka oon itse ulkomaalainen muaki harmittaa se että tänne tullaan asumaan ja ei tehään töitä koska kaikki luulee et no sossu maksaa se on väärin mielestäni pitää opiskella ja mennä töihin vaikka missä asuitkin!
minä _
tampere

#15

02.12.2008 15:25

ja kuitenkin vaikka sossu maksaa sekän ei riitä...mä oon ulkomaalainen oon asunut täällä 5 vuotta ja voin sanoo että vaikka alussa sossu maksoi meillä oli kuitenkin rahapula....sen takia vaikka mun äidillä on selkä ongelmat sen oli pakko menä töihin siivojaksi...koska ei täällä löydy helposti töitä ulkomaalaiselle sen vaikee vanhempana oppia uutta kieltä ja sen takia ei löydy helposti söitä,mut jos on mahdollisuus olla töissä niin sitte vois mennä...mut kylä suomalaisilleki maksetaan työttämyysrahaa mielestäni saman verran kun ulkomaalaiselleki...vaikka mun vanhemmat ovat töissä ei meille kuitenkaan riitä rahaa..
Rosa Terävä
Helsinki

#16

03.03.2009 15:58

oishan tuo ihan oikein. mutta mun mielestä parempi jos kiellettäs niiltä kokonaan tänne tulo. tai pistettäs kaikki tekemään töitä rahojensa eteen.
Tarja Bergman
Laitila

#17 Hyvät kannanotot Henry, Yoko ja Minä

05.06.2009 23:51

Olen teidän kanssanne samaa mieltä, sillä ulkomaalaisen ei ole todellakaan helppoa tulla suomeen. Oli maahanmuuton syy mikä tahtos.
Ensimmäisenä ongelmana byrokratia. Ulkomaalainen joutuu käymään läpi jos jonninmoiset koukerot ja virastohärbyysin läpi ennenkuin lupa oleskeluun myönnetään.

2. Kieli. Mitä tehdä maassa, kun yhteistä kieltä ei tahdo helposti löytyä, jos ei omissa opinnoissaan ole saanut valtakielten opetusta (englanti, ranska, saksa). Miten tutustua ihmisiin ja löytää ystäviä suomalaisten joukosta..

3. Työnhakuesteet. Moni tänne muuttava haluaa tehdä koulutustaan vastaavaa työtä. Sekään ei ole helppoa jo siksi, ettei työnantaja ota palvelukseensa helposti työntekijää, jos suomen kieli ei ole hallussa. Näitä työnantajia sitten riittääkin, valitettavasti.

4. Suvaitsemattomuus. Siis varsinainen kirosana. Joillain meissä suomalaisissa on ihme tarve alistaa ja kategoroida värilliset ym. "vieraat" B-luokan kansalaisiksi ja rikollisiksi. Siis meidän "aitojen suomalaisten" tulisi katsoa peiliin ja löytää ne omat virheemme. Emme me ole sen parempia kansalaisia kuin muutkaan. Väkivaltaa ym. rikoksia ilmenee meilläkin kaikissa muodoissa, mutta kun yksi "vieras" saa uutisarvon, ovat kaikki "vieraat" samanarvoisia. Huhheijaa, mitä yleistämistä.

5. kulttuurierojen tuomat ongelmat. Suomessa toimitaan toisin kuin muualla, esim. lähi-idässä tai kauempaa. Sehän on selvää. Se tuo taas ongelmia sopeutumiseen. Meillä esim. nuoriso ryyppää ja rällää puistikoissa ja lasten leikkipaikoilla, jota ei välttämättä muualla tapahdu. No onhan sekin jo shokki. Tai että suomalaiset pukeutuvat miten sattuu, kun muualla on pukeutumiseen tiukat säännöt.

ja kyllähän noita ongelmia löytyisikin ihan riittämiin, jos vaan jaksaisi niitä tähän kirjoitella.

En siis todellakaan allekirjoita adressia.

Ainoa asia mikä saisi minut allkekirjoittamaan on, että mikäli maahanmuutto tehdään rikollisiin puuhiin tai terroromiin pohjautuen, on kantani jyrkkä "ei kiitos tääne". Mutta silloinkin suomalaisten rikollistenkin pitäis saada kovemmat sanktiot teoistaan, mitä ei todellakaan vielä ole toteutunut. Nythän suomalaisia rikollisiakin paapotaan ja taputellaan päähän, ett kyl se siittä...niih...

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

06.06.2009 01:42


Susan Möller
Pori

#19 kyllä ja ei

06.06.2009 15:49

Vastaanottokeskuksen arki on karua

0
Irakilainen Dana Abdulghadi (vas.) on ollut Rovaniemen vastaanottokeskuksessa kymmenen kuukautta. Hänen kanssaan huoneen jakavat afganistanilaiset Ali "Muhammed ja Amin Abdulah.
Avaa kuva
Rovaniemen vastaanottokeskuksen vuokraamassa kerrostalossa Ounasrinteellä kahden huoneen ja keittiön asunnon jakaa kuusi miestä. Toisessa huoneessa, johon avautuu parveke metsän puolelle, asustaa irakilainen Dana Abdulghadi yhdessä kahden afganistanilaisen miehen, Amin Abdulahin ja Ali Muhammedin kanssa.

Miesten arki on karua. Jokaisella on sänky ja kaappi vaatteille, ja nurkassa on televisio. Keittiössä verhot roikkuvat ikkunoissa apeana, eikä ympäristö ainakaan kiihota ruokahalua. Hellalla on palaneita ruuantähteitä. Lattialla ovat käsipainot. Internetiä miehet käyttävät vastaanottokeskuksen toimistossa. Suomen kieltä opiskellaan kaksi tuntia viikossa.

26-vuotias Abdulghadi on tullut Irakista suoraan Suomeen ja odottanut turvapaikkapäätöstä kymmenen kuukautta. Hän on ammatiltaan pitsakokki ja aikoo jäädä Rovaniemelle, jos turvapaikka myönnetään.

Miehet ovat saaneet Rovaniemelle tullessaan arkisen varustuksen, jonka avulla heidän asumisensa sujuu. Käteen turvapaikanhakija saa toimeentulotuen verran, 375 euroa kuussa miinus kymmenen prosenttia."
Kaleva


"Maahanmuuttokeskustelussa vääristellään historiaa

Mielipide Julkaistu: 25.4.2009 16:24 Muokattu: 26.4.2009
Nykyisen maahanmuuttopolitiikan oikeuttamiseksi tehdyt historiavertaukset

Viime aikoina on esiintynyt kannanottoja, joissa nykyistä maahanmuuttoa on perusteltu historiallisten mahtisukujen ulkomaalaistaustalla. Näissä kannanotoissa argumentoidaan siten, että koska Mannerheimin, Sinebrychoffin, Finlaysonin ja muiden vastaavanlaisten sukujen asema Suomen rakentamisessa moderniksi valtioksi oli huomattava, niin näin ollen myös nykyinen maahanmuuttokin tulee samalla tavalla Suomelle eduksi. Tällainen ajatusrakennelma pääsi jopa arvostetun Suomen Kuvalehden 27.2 ilmestyneeseen pääkirjoitukseen. Tässä ajattelussa kuitenkin syyllistytään törkeään anakronismiin eli epähistoriallisuuteen, kun pyritään tarkoitushakuisesti poimimaan historiasta yksittäisiä positiivisia maahanmuuton vaikutuksia, joilla sitten pyritään osoittamaan nykyisen kehityksen järkevyys.

Jos historiasta halutaan etsiä esimerkkejä, täytyy aina hallita myös ajankuva ja käsitys historiallisista tilanteista. Lisäksi on hallittava aikaperspektiivi ja erot eri aikakausien välillä. Ei ole mitenkään mielekästä mainita 1600-luvulla Ruotsin valtakunnan alueelle muuttanutta Mannerheim-sukua 1800-luvun puolivälissä Suomen suurruhtinaskuntaan muuttaneen Finlaysonin yhteydessä, kuten kyseisessä Suomen Kuvalehden pääkirjoituksessa tehtiin. Suurin historiallinen ero nykyisen maahanmuuton ja entisen maahanmuuton välillä on se, että kyse oli yhden ja saman kulttuuripiirin sisäisestä maahanmuutosta. Lisäksi yksittäisten sivistys- ja aatelissukujen muuttamista Suomen alueelle vuosikymmenten tai vuosisatojen aikana ei mitenkään voi verrata nykyiseen tilanteeseen, jossa Suomeen saapuu kolmannesta maailmasta muutamassa kuukaudessa tuhansia ihmisiä ja pahimmassa tapauksessa vailla luku- ja kirjoitustaitoa.

Lisäksi jopa sellaisiakin näkökantoja on esitetty, joissa suomalaisten evakot rinnastetaan nykyisiin pakolaisiin. Vierasmaalaisen valloittajan hyökkäyksestä syntynyt suomalaisten pako sodasta jäljelle jääneelle alueelle ei liity mitenkään nykyiseen maahanmuuttoon. Tällaisen argumentin käyttö osoittaa huonoa makua ja se on tätä kansakuntaa kohdanneen onnettomuuden poliittista hyväksikäyttöä. Ennen kaikkea se on loukkaus evakoiksi joutuneita syntyperäisiä suomalaisia ja heidän jälkeläisiään kohtaan.

Tällaisten vertauksien tekeminen osoittaa härskiä suhteellisuudentajun puutetta sekä täydellistä tietämättömyyttä nykyisestä tilanteesta sekä historiasta. Monikulttuuristajat eivät suostu tunnustamaan eri kulttuurialueiden ja- piirien olemassaoloa erityisesti silloin, kun niiden jännitteistä kumpuaa ongelmia. Ongelmien ilmetessä ihmiset ovatkin yhtäkkiä kaikki samanlaisia käyttäytymiseltään ja taustaltaan olivatpa he tulleet Suomeen mistä maanosasta tahansa. Kaikki maapallon ihmiset ovat yhtä suurta ”maailmankylää” ja eri kulttuuripiirien väliseen maahanmuuttoon liittyvät ongelmat ovat joko olemassa olemattomia tai ne vain johtuvat kantaväestön suvaitsemattomuudesta. Sen sijaan eri kulttuurieroja he korostavat äärimmäisessä tapauksessa palvomiseen asti silloin kun toisesta kulttuuripiiristä tullut ryhmä edustaa vain eksoottista toiseutta.
Vertauksien ontuvuus historian tarkastelussa

1600–luvulla Suomeen muutti väkeä pääasiassa Ruotsista, luterilaisesta Baltiasta, Saksasta ja uskonvainojen pienemmässä määrin myös muualta Keski-Euroopasta. Pääasiassa tuon ajan maahanmuuttajat olivat kauppiaita, mutta myös esimerkiksi merimiehiä ja sotilaita. Tuon ajan pakolaisryhmä olivat Ranskassa vainotuksi joutuneet protestantteihin kuuluneet pääasiassa hugenotit. Heistäkin tosin suurin osa siirtyi Britanniaan, kun taas Ruotsi-Suomen alueelle määrä oli korkeintaan muutamia sukuja. Hugenotit olivat pääasiassa aatelisia tai porvaristoa ja heidän osaamisensa oli kaivattua kaikissa protestanttisissa maissa. Tulee siis huomata, että tämä silloinen maahanmuutto oli nimenomaan protestanttisen kulttuuripiirin sisäistä. He eivät tulleet toisen uskonnon piiristä ja olivat kaiken lisäksi korkeasti koulutettuja. Näin ollen hugenottien vertaaminen nykyisiin turvapaikanhakijoihin ontuu pahasti.

Tulee muistaa myös sen ajan ”kotouttamiskeinot”. Integraatio oli varsin tehokasta toisin kuin nykyään. Ruotsin valtakunta oli virallisesti luterilainen, eikä maassa saanut tunnustaa mitään muuta uskontoa. Esimerkiksi hugenotit olivat taas reformoituja, joten jos he mielivät asua Ruotsin valtakunnassa täytyi heidän muuttaa uskonkäsitystään luterilaisuuteen päin. Kääntyminen protestanttisesta suuntauksesta toiseen oli kuitenkin pieni uhraus, jos toisena vaihtoehtona oli kuolema tai katolilaiseksi kääntyminen. Hugenotit eivät siis voineet alkaa vaatia kinkereillä oman oppinsa tai ranskan kielen mukaista opetusta. Kaduilla ei myöskään pyörinyt mitään hugenottijengejä, joiden sopeutumisvaikeuksia olisi tarvinnut kaupunkien raadeissa miettiä.

Ruotsin valtakunnassa kontrolloitu uskonnonharjoittamisoikeus tuli ulkomaalaisille vuosina 1741 ja 1781. Eriuskolaislaki 1889 tunnusti luterilaisen kirkon rinnalle vain muut protestanttiset kirkkokunnat eli käytännössä metodismin ja baptismin. Tällainen kontrolloitu uskonnonvapaus oli aina vuoden 1923 uskonnonvapauslakiin asti. Tässä tilanteessa vierasuskoisen oli taivuttava vallitsevaan tilanteeseen ja sopeutua. Tämä ei kuitenkaan johtanut Suomen muutaman vähemmistökulttuurien, kuten juutalaisten ja tataarien, taantumiseen, päinvastoin. Toisaalta vaikka tataarit ja juutalaiset eivät olleetkaan kristittyjä vähemmistöjä, heille eurooppalainen kulttuuri ei ollut vieras, koska he olivat vuosisatoja eläneet muiden keskuudessa.Tämä myös edesauttoi huomattavasti sopeutumista, eikä johtanut vaatimuksiin erivapauksista.

Vaikka Suomi kuului Venäjään käytännössä koko 19. vuosisadan, venäläisten Suomeen muutto ei ollut mitenkään helppoa. Jo itse keisari-suurruhtinas oli rajoittanut venäläisten muutto-oikeuksia Suomeen sekä näiden omistusoikeuksia Suomessa. Venäläisiä ei tullut mitenkään suuremmissa määrin Suomeen ja käytännössä he kaikki olivat jollakin tavalla armeijan palveluksessa ja kuuluivat siten Venäjän yhä militaristisemmaksi kehittyvän yhteiskunnan koulutettuun ja varakkaampaan osaan. Nikolai Sinebrychoffkin aloitti armeijan muonittajana ja hänen sukunsa oli muuttanut 1700-luvun lopussa alun perin Vanhan Suomen alueelle, ennen kuin edes koko Suomi oli Venäjän vallan alla. Sinebrychoffit eivät siis itse asiassa olleet suurruhtinaskuntaan tulleita maahanmuuttajia, vaan valloitetun alueen uudisasukkaita, kuten moni tuon ajan Suomen venäläisistä. Nykyiseen verrattuna tilanne on senkin puolesta erilainen, että jo muutama vuosi sitten Suomessa todettiin olevan enemmän venäläisiä sekä määrällisesti että suhteellisesti kuin Suomen suurruhtinaskunnassa venäläistämisaikoina.

Kaikella edellä mainitulla en tarkoita sitä, että pitäisi palata vuosisatojen takaisiin lakeihin, vaan sitä, että on mahdotonta verrata nykyistä ja historiallista maahanmuuttoa, jos tarkastellaan asiaa kokonaisuutena. Harjoitettu politiikka, valtiovallan suhtautuminen maahanmuuttoon ja eri kulttuurista tuleviin, käytännöt ja toiminta ovat olleet niin erilaisia. Kauniilta asian saa näyttämään vain siten, että poimii historiasta muutamia ulkomailta peräisin olevien sukujen tarinoita ja esittelee niitä maahanmuuton hedelminä. Yhtä hyvin voisi poimia suurten suomalaisten ajattelijoiden kirjoitusten lauseenpätkiä ja perustella niillä nykyistä maahanmuuttoa. Anders Chydeniukseltakin löytyy 1700-luvun puolivälin kirjoituksia, joissa kehotetaan ”avaamaan sylit ulkomaalaisille”, vaikka historiallisessa kontekstissa hän on tarkoittanut kulttuuripiirin sisäistä maahanmuuttoa . Tässä tapauksessa vainottujen evankelisten Ruotsiin tulemista. Toisaalta hän kirjoitti myös vierastyöläisten valtiolle aiheuttamia kustannuksia arvostelevia tekstejä. Näin ollen tulisi siis välttää käyttämästä tällaisia historian yksityiskohtien valjastamista poliittisiin tarkoitusperiin.

Ainut verrattavissa oleva asia on se, että Suomen historiassa aiempina maahanmuutto on ollut valikoivaa ja hillitysti tarpeiden mukaan toimivaa. Se ei ole ollut massiivista, sillä ole ollut muita kuin rationaalisia perusteluita ja se on tapahtunut länsimaisen kulttuurin piirissä. Laadullisesti ja määrällisesti aiempi maahanmuutto on ollut erilaista kuin nykyinen. Kouluttamattoman, eri kulttuuripiiristä tulevan suurilukuisen maahanmuuton seuraukset eivät voi olla mitenkään samat kuin harvalukuisen samasta kulttuuripiiristä tulevan sivistyneistöön kuuluvien henkilöiden maahanmuuton. Jos käsitteestä A johtaa seuraus B, niin käsitteestä C ei voi mitenkään seurata B, vaan siitä tulee jotain ihan muuta ja sen jäljet ovat varsin pian nähtävissä. Siitä voidaan olla varmoja, ettei Suomea ole koskaan aiemmin kohdannut tällainen tilanne kuin nyt. Neuvona kuitenkin sanoisin, että meidän tulisi tavoitella mieluiten käsite A:ta, eikä jotain tuntematonta C:tä.
Miksi tällaisia vertauksia esitetään?

Tällaiset vertaukset vaikuttavat huolettomilta ja lähinnä ne vain osoittavat kuinka huteralla pohjalla Suomen nykyinen monikulttuuristamisprojekti perusteluineen on. Kuitenkin kyse on myös vakavammasta ilmiöstä. Tällaisilla perusteluilla halutaan viestiä, ettei Suomi itseasiassa ole mitään ilman maahanmuuttoa, eikä se tule selviämään, jos se ei jatkossakaan pääse siitä osalliseksi. Tämä ajattelu vain jättää täysin huomioitta ne useat kehityksen vuosikymmenet, jotka Suomesta tekivät modernin valtion.

Suomea on kehitetty noin 20 vuoden ajan eräänlaiseksi eurooppalaiseksi ”yleisvaltioksi”, jolla ei ole mitään varsinaista tarkoitusta tai peruspohjaa. Valtiossa on kasa kansalaisia, jotka maksavat veroa ja toimivat yrityksille työvoimana. Eliitin ja yritysmaailman johdon on vain tarkoitus pitää tätä pakkaa kasassa ja mieluiten pysyä samalla mahdollisimman pitkään vallassa. Kansalaispohja koostuu harmaasta omille alueilleen ryhmittyneiden eri kulttuurien edustajien passiivisesta massasta, jossa ei ole mitään varsinaista kansallista yhtenäisyyttä tai kansallishenkeä kuin korkeintaan itsenäisyyspäivänä televisiosta katsottujen Linnan juhlien verran. Poliittisen eliitin silmissä monikulttuurinen valtio on ideaalitilassaan juuri tällainen ja sille tämä kaikki on demokratiaa.

Suomi on perustettu kansallisvaltioksi. Suomen itsenäisyysliike tavoitteli Suomen itsenäistä valtiota, joka takaisi suomalaisten olemassaolon jatkossakin. Taistelun kansallisesta itsemääräämisoikeudesta juuret ovat fennofiliassa ja siitä kehittyneessä fennomaniassa, mutta lopulta se ilmeni aktivismina, jääkäriliikkeenä, laajana isänmaallisena toimintana ja Suomen itsenäisyystaisteluina. Suomen valtion synnytti perustuslaillinen nationalismi ja se on leimallisesti perustettu suomalaisten edunvalvontakoneistoksi. Sortovuosina vahvistui se käsitys, etteivät suomalaiset enää tulisi säilymään omana kansana osana jotain suurempaa valtakuntaa. Ainut selviämisen mahdollisuus oli itsenäisyys.

Nationalismi on toisen maailmansodan jälkeen syrjäytetty täysin suomalaisesta politiikan teosta, vaikka kyseinen ideologia on valtion alkuperäinen synnyttäjä, eikä ongelmien aiheuttaja, joka se on kieltämättä pahasti ylikorostuessaan ollut joissain maissa. Erityisesti media on halunnut painaa alas suomalaisten kansallista itsetuntoa, kuten tällaisilla aiemmin kirjoituksissa käsitellyillä vertauksillakin on tavoitteena. Monesti tämä median suoranainen viha suomalaista kantaväestöä kohtaan on saanut rasismin piirteitä. Esimerkiksi eilisen Helsingin Sanomat kutsuu suomalaisia pääkirjoituksessaan kehittymättömiksi ja väittää suomalaisten olevan ongelma maassaan. Suomalaisten merkityksettömyyden korostaminen jopa omassa historiassaan vain palvelee sitä tarkoitusta, jossa Suomen alkuperäinen tehtävä pyritään häivyttämään. Suomalaisten historia halutaan presidentti Tarja Halosen ilmaisua lainaten ”epädramatisoida”. Kun suomalaisille on annettu sellainen käsitys, ettei sen kansassa ja sen teoissa ole mitään erikoista – päinvastoin itseasiassa kansakunnan ansiotkin ovat suurimmaksi osaksi lahjakkaiden ulkomaalaisten maahanmuuttajien ansiota – niin miksi ihmeessä venkoilla vastaan etnisten suomalaisten olemassaoloon perustuvan kansallisvaltion romuttamista? Monikulttuuristamiseen kuuluu vahvasti suomalaisten kansallisen itsetunnon heikentäminen, koska näin luodaan pohjaa ”monikulttuuriselle” yleisvaltiolle. Moraaliselta ja kansalliselta kannalta tarkasteltuna tällainen ”monikulttuurinen valistustoiminta” on kansakunnalle turmiollista ja luonteeltaan epäisänmaallista, ellei jopa suomalaisvihamielistä. Median tulisi muistaa, että myös suomalaisilla on oikeus olla joutumatta loukkausten kohteeksi ja myös suomalaisilla on oikeus olla ylpeitä omasta historiastaan, kansastaan, kulttuuristaan ja maastaan. Suomalaisilla on oikeus parempaa kansalliseen itsetuntoon.

Nykyiset päättäjät ovat tyystin unohtaneet sen, minkä takia Suomen valtio on olemassa ja minkä takia he ovat sen johdossa. Päättäjät eivät tarkoituksellisesti yritä tehdä mitään maahanmuuttovirtojen kuriin saamiseksi, vaan maksattavat nämä kaikki kustannukset verorahoilla ja jatkavat tätä toimintaa vielä silloinkin, kun taloudella menee huonosti. Hallituksen uusi versio keynesiläisestä julkisen talouden elvyttämispolitiikasta on rakennuttaa ympäri Suomea turvapaikkakeskuksia ja lisätä näin veronmaksajien rasituksia samaan aikaan, kun peruspalveluita leikataan. Mitä muutakaan tämä on kuin epäisänmaallista toimintaa?

Maahanmuuttokritiikissäkin kartetaan mahdollisimman paljon aihepiiriä kansallisuudesta ja suomalaisista, koska siten vältetään suvaitsevaiston suvaitsemattomia leimakirveitä. Aihepiiriä ei silti voi karttaa, koska kansallisvaltion kysymyksessä se on oleellinen. Ennen kaikkea olisi keskusteltava siitä kysymyksestä, mitä varten Suomen valtion on perustettu ja miksi se on olemassa? Tässä keskustelussa pitäisi painaa eniten kansan mielipide, eikä median tai poliittisten päättäjien. Jokaisella valtiolla on aina tietty funktio, jota varten se on perustettu. Esimerkiksi Yhdysvallat on perustettu vapauden ja riippumattomuuden ihanteille, Turkki maallisen tasavaltalaisuuden ja Pakistan muslimienemmistön perustalle. Tuskin Suomi itsenäistettiin kovalla työllä sen takia, että maa voisi myöhemmin harjoittaa etujensa vastaista maahanmuuttopolitiikkaa, joka kaiken lisäksi heikentää valtion perustaa eli suomalaisen etnisen kantaväestön asemaa ja suvereniteettia. Onhan suomalaisilla oltava valtion perustajalle ja enemmistölle kuuluva oikeus. Vastuummehan me olemme jo vuosikymmenten aikana kantaneet raskaita menetyksiä kaihtamatta."
V.J., UUTISKYNNYS.FI



Olen 2 lapsen yh, suomalainen, kaikkeni isänmaalleni antava. Koskaan en ole tehnyt pimeästi töitä, vaikka olisi ollut mahdollisuuskin, eli veromarkkani valtiolle antaneena. Helmikuussa jäin EKAA KERTAA työttömäksi koska irtisanottiin lapsen sairasloman vuoksi vaikka oli todistukset. Nyt 11 vko.a rakennusliiton pvrahoja odottaneena, sosiaalitsto on lainannut minulle yht.1811,55e tänä aikana. Kela on lainannut as.tukea 401e/kk. Kaikki takautuvat menee em velkoihin, eikä minulle noista "lainoista" jää edes tuota 10% 3 ihmiseen kk.ssa. Missä vika? Suomen politiikot tahtoo näyttää vain muulle maailmalle kuinka solidaarisia täällä ollaan ja kuinka suomi on hyvinvointivaltio.. Jos meillä olisi "noin" kurjaa että jäisi "vain" 337,5e kolmelle kuukaudeksi, voisi jopa lapseni käydä joskus vaikka uimahallissa..
Tämän tästä tunnollinen suomalainen saa
Dina Qutishat
Helsinki

#20 Taitaa olla termistö taas vähän sekaisin?

14.09.2009 21:23

Puhutte varmaankin nyt pakolaisista. Maahanmuuttaja kun voi olla vaikkapa ruotsalainen, joka tulee Suomeen tekemään TÖITÄ. Tästä esimerkkinä isäni, arabi, joka muutti tänne mennessään naimisiin äitini kanssa. Naimisissa he eivät enää ole, mutta isälläni on yhä työ. Hän on maahanmuuttaja, EI pakolainen.

Pakolaiset eivät saa Suomessa töitä. He eivät kykene oppimaan suomea tarpeeksi nopeasti tai hyvin, jolloin heillä on olemattomat mahdollisuudet saada edes pimeitä töitä. Itse olen suomalaiseksi kasvatettu, mutta yhä ihmiset yllättyvät sujuvasta suomen kielen käytöstäni. Tosiaan, Suomessa halutaan näyttää, että olemme solidaarisia, mutta totuus on aivan toinen. Kuinka moni romani saisi töitä, jos niitä hakisi? Minäkään en saa :)

tomppa vaan
pirkanmaa

#21 montako prosenttia suomen romaneista käy töissä?

15.09.2009 00:11

""Kuinka moni romani saisi töitä, jos niitä hakisi? Minäkään en saa :)
""

kuinka moni romani menisi töihin jos niille töitä löytyisi???
siinä sinulle miettimistä :)
reijo katainen
helsinki

#22 turhaa hyysätä

16.09.2009 03:11

elintasopakolaiset pitää kotiuttaa heti.jos joku haluaa jakaa rahaa näille elintasopakolaisille,niin siitä vaan ei muuta kuin kukkanronnyörit auki ja omaankotiisi asumaan.suomessa on ihan omastakin takaa rupi köyhiä ihan helvetisti kaikilla ei ole edes kattoapäällä saati sitten edes ruokaa ja rahaa.ei muuta kun hyysääjät tulkaa tänne katutasolle niin huomaatte montako näistä ulkomaalaista käy säännöllisesti ruokajonoissa.ei ketään niin hyvin on rahaa jaettu.sitä rupee oikeen ihmettelemään tämmöinen valtion velkarahalla hyysääminen.kyllä mailmalta tämmööisellä poliitikalla tulee vaikka viisisataa miljoonaa suuta ruokittavaksi ihan tostavaan.että silleen pöntöt....
Antti Mikkola
Helsinki, Finland

#23 moni tekee töitä

01.11.2009 20:50

Allekirjoitin adressin, mutta toivoisin parempaa muotoilua. Ei "suurin osa ulkomaalaisista" ole tekemättä työtä. Suurimmat ulkomaalaisryhmät on kuitenkin lähimaista ja kyllä he töitä tekee. Tekee useat kauempaakin tulleet, mutta on muutamia ongelmaryhmiä. Maahanmuuton tulisi olla vain työperäistä.
Eero Koistinen
Tampere

#24 Enpä pitäisi sitäkään hyvänä ideana...

15.02.2010 15:45

Allekirjoitin adressin myös. Olen itse työttömänä, koska minut erotettiin yhtiön omista tuotannollisista ja taloudellisista syistä. En saa työttömyystukea muuta kuin noin puolet mitä on työttömän maahanmuuttajan sosiaalietuus. Omituista sinänsä, koska olen monta vuotta tehnyt työtä yhteiskunnan eteen ja sitten kun tarvitsee yhteiskunnalta jotain takaisin niin sehän on sitten asia erikseen. Ja toki onpa hienokin asia jos maahanmuuton tulisi olla vain työperäistä. Entäs suomalaisten työtilanne? Ulkomaalaisia palkataan paljon esimerkikiksi teollisuus- ja rakennusalalle ja sitten ihmetellään miksi suomalaisten työttömyys lisääntyy. Ensin suomalaisia lomautetaan ja sitten irtisanotaan ja sitten ei löydy enää töitä. Maahanmuuttopolitiikka menee nyt kovasti päin persettä. Tämä suomalaisten työttömyys ja työllistämistilanne täydellisesti kuntoon ennen kuin aletaan tarjoamaan lisää paikkoja maahanmuuttajille. Mielestäni en puhuisi palturia.
Jani Siekkinen
Riihimäki

#25 Adressi on puuttellinen

25.02.2010 09:08

Adressia en voi allekirjoittaa, koska se on puuttellinen.
Ensinäkin aamunavaus jeesus&jumala höpötykset häiritsevät meitä kotoperäisiä ateisteja, eikä vaan näintä "pahoja ulkomaalaisia". Suomessa on uskonvapaus.