Sähkösavuketta säädeltävä sen todellisten riskien mukaisesti!

Vieras

/ #169

01.09.2015 14:53

Itse olin tupakoinut n. askin päivässä ja useiden vuosien jälkeen alkoi öisin havahtua (herätä) hapenpuutteeseen. Aluksi etsittiin työterveydessä syytä ties mistä ja lopulta paljastui tupakan aiheuttamaksi. Nikotiinituotteet purkkana tai muuna eivät saaneet lopettamaan koska ne eivät korvaa tapaa. Siirryin sähköiseen savukkeeseen n. vuosi sitten ja yöt on tullut nukuttua paljon paremmin. Meni jonkin aikaa ennen kuin oireet helpottivat radikaalisti mutta nyt on jaksanut paremmin ja kuntoilukin on helpompaa koska hapensaanti on omasta mielestä parantunut. Tähän en olisi päässyt ilman sähkötupakkaa.
Ymmärrän että sähkötupakointi ei ole täysin terveellistä mutta oma kokemukseni on että se on tupakoiville huomattavasti parempi vaihtoehto mitä perinteinen tupakka. Ymmärrän ja hyväksyn riskit mitä sähkö tupakointiin liittyy. Mielestäni säätelyt kannattaisi keskittää esim. e-nesteiden sisällön tarkistamiseen sen sijaan että mietitään tulisiko niistä jättää maut pois.
Olen kohdannut muutaman väittämän jonka myös haluaisin avata:
- "Akku voi räjähtää" - saman riskin otan käyttämällä/lataamalla älypuhelinta tai mitä tahansa akullista laitetta,
- "Sähkötupakan haitoista ei ole pitkäaikaisia tutkimustuloksia" - normitupakasta (toinen vaihtoehtoni) sen sijaan on, ja se on osoittautunut hengenvaaralliseksi,
- "eNesteiden nikotiini on vaarallista käsitellä" - jos ei ole huolellinen ja käyttää suuria pitoisuuksia, kyllä. Toisaalta kotitalouksissamme on monia vaarallisia aineita joiden huoleton käyttö on hyvin vaarallista. Jokaisen on tunnettava vastuunsa esim. nesteiden säilömisestä pikkulasten ja lemmikkien ulottumattomiin. Tämä ei vaadi valtiotason holhousta vaan yksilön vastuuta.
- "Sähkötupakalla ei välttämättä pääse eroon tupakasta" - ei niin, mutta ei myöskään muilla tuotteilla joita myydään hyväksytysti marketeissa.

Tässä muutama ajatukseni.