Seinäjoen koulutuskuntayhtymän opetuspisteiden säilyttäminen maakunnassa

Akiliina Olkkola
Ilmajoki

/ #4 Seinäjoen "synergiaedut" ovat harhaa

27.10.2009 09:30

Synergiaetuja ei tuo kaikkien opiskelijoiden laittaminen samaan kaupunkiin. Ellei sitten synergiaeduksi lasketa esim.koulutuskuntayhtymässä olemassaolevien ongelmien sulauttamista omaan järjestelmäämme..? Jo aiemmin mainittu pula opiskelijaasunnoista, saati opiskelijoiden tarvitsemista "sivupalveluista" on käsinkosketeltavaa! Entäs ammatilliseen koulutukseen pakollisena osana kuuluvat työharjoittelut -onko Seinäjoella tilaa kaikille, vai onko vaarana, että koulussa heikommin menestyvät jäävät ilman harjoittelu (ja työ-) paikkaa ja syrjäytyvät helpommin?

Kylän nuoria ei pidä väkisin ajaa kaupunkeihin, varsinkaan kun Ilmajoella on olemassa (vastoin erilaisia agitaatiopuheita) täysin tomivat tilat, työharjoittelujärjestelmät, laitteet, kokemus... Nykyajan ainoa toimintatapa tuntuu olevan se, että toiminnot yhdistetään hallitsemattoman suuriksi kokonaisuuksiksi (jolloin puutteet eivät hyppää silmille..?) ja aina rakennetaan uutta, "nykyajan tarpeet täyttävää" kokonaisuutta.

Muistakaamme wanhan kansan viisaus: ei pidä korjata jotain, mikä ei ole edes rikki..