Pelastetaan Iin taajama. Vastustamme valtatie 4:n linjausta Iin keskustaan (malli 0++)

Satu Väänänen
Adressin tekijä

/ #5 Mietteitä yleisötilaisuuden jälkeen

11.12.2009 15:04

Eilen pidettiin kunnan järjestämä uusi yleisötilaisuus ja paikalle saapui runsaasti kuulijoita, kiitos teille kaikille jotka olitte läsnä.

Keskustelu kävi vilkkaana ja puheenvuoroja käytettiin paljon. Kyläläiset ovat vihdoin ymmärtäneet, mitä 0++-linjaus tarkoittaa Iin taajamalle.

Muutama asia jäi mieleen;
Jos moottoriväylä rakennetaan nykypaikalle, tulee taajama-alueelle 6 eritasoliittymää. Keskustaan pääsee nykyisen Alarannan liikenneympyrän kohdalle rakennettavasta liittymästä.
Valtarintiestä (tai vaihtoehtoisesti Kisatiestä) tulee pääväylä keskustaan ja arvioidut liikennemäärät Valtarintiellä tulee olemaan noin 7000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Siis 7000 autoa vuorokaudessa! Ja tien varrella on mm. Valtarin ja Haminan koulut sekä Haminan päiväkoti.
Keskustan kauppoihin tavaraa tuovat rekat ajavat tuota tietä, sillä rekat eivät mahdu nykyisen keskustan liikenneympyrän kohdalle tulevan alikulun läpi (liian matala rekoille). Ja jos Valtarintielle rakennetaan hidasteita (kuten todennäköisesti rakennetaan, että saadaan autojen vauhti pysymään alhaisena) nämä rekat jyrryyttävät pompuista yötä päivää.
Ja tuskin Valtarintien nykyinen leveys riittää, eli varmaan myös sinne tulee leveämpi tie kevyenliikenteen väylineen.

Toinen asia, joka mielestäni kannattaa muistaa on se, että sekaliikennetien leveydeksi on suunnitelmassa arvioitu 19 metriä (nykyään 10 metriä). Mutta tien lisäksi tarvitaan tilaa myös melusuojauksille. Meluaidat ja -vallit tarvitsevat myös tilaa, meluvallit varsinkin. Eli vaikka nelostien varrella oleva talo säästyisi pakkolunastukselta, niin meluvalli saattaa tulla yllättävän lähelle talon seinää!
Ja vaikka melusuojauksella saadaan torjuttua hieman melusta aiheutuvaa haittaa,se ei kuitenkaan estä saasteiden (mm. pienhiukkasten) leviämistä kauemmas tiestä.

Ja kolmas asia, mikä kiinnitti eilen huomiota oli se, että kaikkia taloja EI ole merkitty kunnan nettisivuilla olevaan karttaan! Eli myös pakkolunastettavien kiinteistöjen määrä saattaa kasvaa.

Oli todella hienoa huomata, että niin asukkaat kuin osa yrittäjistäkin ovat nousseet puolustamaan Iin taajamaa. Tie rakennetaan joskus tulevaisuudessa, mutta päätökset tehdään nyt ja ne päätökset tulevat vaikuttamaan nykyisten lasten/nuorten elämään. Ja kyllä ne vaikuttavat myös meidän aikuisten tulevaisuuteen. En ainakaan itse halua tulevaisuuden eläkeläisenä körryytellä mopoautollani kauppaan sekaliikennetietä pitkin rekkojen välissä puikkelehtien. Ja mikä vaikutus taajamaa halkovalla nelikaistatiellä on kunnan imagoon? Nyt Iihin muuttaa lapsiperheitä juuri sen takia, että täällä on hyvä lasten kasvaa ja kehittyä. Taajamaa halkova valtaväylä on tuskin kovin hyvä markkinointikeino kunnalle. Ja turisteja tuskin saadaan lisää vaikka kylän läpi rakennettaisiin "berliinin muuri".

Iin viehätys on juuri luonnonläheisyys ja rauhallisuus, hyödynnetään sitä jatkossakin ja annetaan kunnan kasvaa ilman lisääntyviä melu- ja saastemääriä.