Vieras

/ #44

15.05.2016 14:20

Kyllä ja ei! Meillähän on lääkäreitä kansankunnan koko huomioon ottaen aivan oikea määrä heitä, mutta he ovat nykytrendin mukaan
liiaksi keskittyneet vain rahastamaan eivätkä enää keskity potilaan hoitoon. Kansanterveyslaki löi korville hyvän hoidon käytännöt tullessaan. Tutoreina ei käytetty silloisen potilaskannan tuntevaa kunnan- ja kaupunginlääkärikuntaa ja vanhemman kollegiaalista osaamista, vaan heidät heitettiin tunkiolle ja jätettiin potilaiden hoito epäpätevien ja osaamattomien nuorten lääkärien varaan. Tottakai, kun lääkäri ei kokemusta omaa, hän käyttää harkintaansa lähetteen muodossa ja lähettivät potilaansa erikoislääkäreille keskus-ja kaupunginsairaaloihin. Tänä päivänä ihmetellään suu auki, kuinka näin on voinut käydä!!! Selitys on yksinkertainen kokonainen taitajien ja osaavien ja tuntevien armeija sivuutettiin kerta heitolla, heidän ei annettu antaa oppia diagnoosien teossa kuten ennen oli ollut käytäntö. Kun sitten vielä rakennettiin monta sataa leikkaussalia ympäri maan ja varustettiin täydellisesti kirurgian tarpeisiin, mutta kun nuorilla lääkäreillä ei ollut kokemusta tehdä laikkauksia, tuli määräys hallituksen taholta, ettei rakennettua leikkaussalikapasiteettia saakaan enää käyttää paikallisesti ja kaikki pienkirurgiakin siirrettiin keskussairaaloihin. Valtava satsaus siis nakattiin kaikkineen hukkaan. Joitakin paikkoja vielä yritti tehdä synnytyksiä ja suonikohjujen poistoja sekäpattikirurgiaa, mutta sitten tuli täydellinen kielto! NIIN HULLUJA PÄÄTÖKSIÄ EI OLISI SAANUT TEHDÄ!! Kustannus TK-tason pienkirurgian ja keskussairaalan välillä on huikea, mutta sinne vaan kaikki ja ammattitaito kaatopaikalle nuorillakin lääkäreillä! TOIVOTTAVAST SOTE ottaa huomioon tämän resurssin uudelleen! Kaikki on halpaan kirurgiaan valmiina antistaattiset tilat lähes kaikissa kunnissa ja laitteet sekä instrumentit!