IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #50 TURPEEN TUPRUTUS

30.07.2010 16:54

Sallitaan yhteiskunnassa, jossa metsäteollisuus ja energiayhtiöt pitävät talutusnuorassaan valtiomme päättäjiä. Aluepolittisista syistä suositaan turpeenpolttoa pienemmällä verolla, vaikka turpeenpoltto saastuttaa huomattavasti enemmän ilmaa, kuin myös vesistöjämmekin. Metsäteollisuus pelkää kuitupuun joutuvan poltettavaksi, joka nostaisi raaka-aineen hintaa. Eneriayhtiöt jatkavat hyvin alkanutta lämmitysbisnestä, kuntien ja kaupunkien päättäjien turvin, jotka tukevat turpeenpolttoa valitsemalla lämmitysmuodoksi turpeen. Ilmaston lämpenemisellä eikä järvien saastumisella ole mitään väliä, jos se vain tuottaa yhteiskunnalle, niin se sallitaan. Sähköyhtiöt sais kaivaa vesistöitä pois, sinne upottamansa lyijykaapelit, jotka nekin saastuttaa huomattavasti enemmän, kuin lyijyhaulit. (en ole metsästäjä)  Valitettavasti en ole ehtinyt työkiireiltäni viemään yhdistysasiaa eteenpäin, mutta ajatuksena on saada yhdistys, jossa pienellä jäsenmaksulla rahoitettaisiin nimien keräys. Hartolan markkinat olis oiva kohde, samoin torit, jossa nimien kerääjiksi saattaisi löytyä torikauppiaitakin. Marketeissa liikkuu ihmisiä, joskaan en tiedä, kuinka kauppiaat suhtautuisivat asiaan. Yhdistyksen myötä tiedottaminen ja kustannusten rahoittaminen onnistuisi. Yhteiskunnan päättäjät tekee mitä suurteollisuus ja yhteiskuntaan rahaa tuovat energiayhtiöt saneelee. Vähääkään ei välitetä ympäristötuhoista, vaikka ilmasto ja vesistöt kärsii. Nyt on aika toimia, näytetään että haitoista kärsijöitä on kaikkialla, missä turvetta nostetaan. Läsäkoski oli 2009 vihreän levän peittämä, jota kerättiin pois, josta suurinosa kaiketi joutui Puulaveteen. Syynä pidettiin vesijohtojen kaivamista. Todellinen syy lienee ollut maatalouden ja turvetuotannon aikaansaannosta.