Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Vieras

/ #857 Italiasta kajahtaa

26.11.2016 15:44

Italian endokrinologien hoitosuositus osoittaa että edes jossain päin maailmaa endot osaavat lukea ja ymmärtävät lukemansa. Ehkä relevanteimmat luettavat ovat tänä vuonna tulleet professori Biancolta (joka muuten vastikään päätti vuoronsa American Thyroid Association'in presidenttinä) ja/tai hänen tiimiltään:

- julkaisu lokakuussa 2016 taas kertaalleen muistuttaa TSH:n kelvottomuudesta tyroksiinin annostelussa

- julkaisu toukokuussa 2016 on yksi monista osoituksista että pelkkä tyroksiini ei osalle potilaista riitä

- julkaisu tammikuussa 2016 tylsästä nimestään huolimatta toisaalta valaisee vaiheet nykyiseen hoitokatastrofiin ja toisaalta osoittaa tietä parempaan tulevaisuuteen: "The History and Future of Treatment of Hypothyroidism" (Annals of Internal Medicine 2016;164:50-56)

BiancoLab'in nettidomainia deiodinase.org kannattanee vastedeskin pitää silmällä. Uusia odotellessa kannattaa lukea myös keväältä 2015 kirjoitus "D2 gene polymorphism affects the brain: not all hypothyroid patients are the same".