Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Vieras

/ #865 Totuudet TSH:sta

25.12.2016 09:20

Ensimmäinen totuus TSH:sta näkyy myös australialaisessa kuvaajassa. "Viitealue" on tunnetuista (*) syistä korkeiden arvojen suuntaan liian laaja. Kuitenkin on valtaosa terveistä henkilöistä vain vähän yli 1:ssä. Tämän tutkijat päättelivät (PubMed 16148345) jo laajasta USA:n väestötutkimuksesta. Siinä Hashimoto-vapaalla väestön osalla TSH-keskiarvo oli 1,18.

Toinen totuus on että aivolisäke on yliherkkä T4-hormonille. Kolmen dejodinaasientsymin määräsuhteet siinä ovat muista kudoksista poikkeavat. Tyroksiinilääkitys nostaa tärkeän T4v-per-T3v suhdeluvun luonnottoman korkeaksi ja TSH alenee, vaikka muualla kehossa on paha hormonivaje.

Lääkityllä vajaatoimintapotilaalla pitää TSH olla ehkä 0,5 tai alle (Anthony Toft). Tämä uudehko tieto ei näy suosituksissa, joissa tavoitteeksi asetettiin ykkönen, kuten myös tutkimuksessa PMC3205882.

(*) Viitealuetta määriteltäessä tuli vertailujoukkoon paljon alkavasti kilpirauhassairaita. Tämä paljastui vasta myöhemmin. Vain hitaasti on TSH:n ylärajaa laskettu. Vasta vuonna 2003 ottivat USA:n kaksi endojärjestöä ATA ja AACE ylärajaksi 3,0. Täysterveellä vertailujoukolla sai tutkija Völzke ylärajaksi 2,12.