IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #1108 Re: Re: Re: Re:

17.04.2012 14:29

#1107: lintubongari - Re: Re: Re:

Hieman tuntuu olevan termistöt harrastajalla hukassa, mutta tarkennellaan siis hieman:

Turvevesipäästöillä aiheutetaan karuunkin järveen muutamissa vuosissa tila, että sitä aletaankin sitten kutsua lintujärveksi. Tämä julistus tehdään yllättävän voimakkaan (ja väitetysti, mutta perustelemattomasti, maa- ja metsätalouden seurauksena syntyneestä yhtäkkisestä ravinne- ja kiintoaine tuotoista) rehevöitymisen, veden äkillisen sameutumisen, suo tuoksun jne. seurauksena.

No, ei mitään, kun lintujärviluokitus on saatu julistettua, niin päästövesien kanssa ei enää tarvitse nuukailla! Eikä vesistön osalta parannustöihin kohta edes saa ryhtyä, sillä onhan vaivalla saatu "rakennettua" lintujärvi.

Kun turvetuotanto on sitten saatettu loppuun, niin myydään todellinen joutomaa prameillen ja "hyvää tehden" vaikka sille metsästysseuralle. Sieltä saadaan hyvää ennallastamistyövoimaa, jotta saadaan aikaiseksi lintukosteikko. Lintu- ja luontoseurojen mukaan saaminen on lähinnä sellainen "rakennettu" vapaaehtoinen pakko, koska siellä on sitä vilpitöntä halua tehdä vielä edes se minkä voi.

Tämä on siis bongarin ylistämä "rakentamista", sillä suotahan riittää. Ja muuten lintujärviäkin kyllä, ainakin tätä menoa.

Mutta kun kysyntä alkaakin olla pikapuolin tuhansien järvien maassa niistä luonnontilaisista puhtaista järvistä! Siksi minun mielestäni OLISI HYVIN RAKENTAAVAA PÄÄSTÄ KOKONAAN IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ !

Kun kokonaisuutta katsoo ja "rakentamisen" alkuvaiheita ajattelee, niin ei saata bongari kovin moni lintubongari selkääsi kannustavasti taputella.