IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #169 Re: Vapoa syyllistetään aiheetta

25.11.2010 15:29

#168: Hannu Heinonen - Vapoa syyllistetään aiheetta

Tuo kannanotto kuuluu siihen samaan sarjaan kuin se viimekesäinen Vapon tilaama vesitutkimus Siikavedeltä, jossa tarkoituksella yritettiin hakea syitä muiden muiden aiheuttamista päästöistä. Tutkittiin sinilevä esiintymiä ja mahdollisia leväesiintymien aiheuttajia, johon tutkimuksen tehnyt yritys oli erikoistunut, mutta jätettiin huomiotta humukset ja kiintoaineet, jota Vapo lykkää surutta Kälkänjokea pitkin Siikaveteen.

Turveteollisuus vertaa hyvin mielellään omia päästöjään maa- ja metsätalouden aiheuttamiin päästöihin kun ne ovat paljon pienemmät typen ja fosforin osalta, eihän turpeessa ole typpeä eikä fosforia. Mikähän olisi tulos jos tutkittaisiin humusta ja kiintoainetta Siikavedestä.

Rakensin pari vuotta sitten Siikaveden rannalla olevaan omakotitalooni oikein EU määräysten mukaisen imeytyskentän jonka kunnan terveystarkastaja kävi paikan päällä määrittelemässä, että minne se rakennetaan, kun hänen mielestään järveen ei saa päästää mitään. Mutta samaiseen järveen saa Vapo kuitenkin laskea jätevetensä.