IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Yritysjohtaja

/ #1185 Kivihiilen verotus, eettisyys ja alkuperä

24.04.2012 12:13

Jyrki Kataisen hallituksen ympäristöministeri Ville Niinistö haluaisi lopettaa turvetuotannon Suomessa. Hänellä ei ole kuitenkaan esittää mitään korvaavaa tilalle. Tietenkin heollä ovat esillä nämä perinteiset vihreiden tuotantotavat kuten tuulivoima ja puuenergia. No kaikkihan tietävät että noilla em. tavoilla ei yksistään pystytä Suomen energiahuoltoa hoitamaan. Tarvitaan mahdollisimman monipuolista energiantuotantotapaa. Kotimaisuusastetta olisi välttämättä nopeasti nostettava, koska nytkin kaikesta Suomen käyttämästä energiasta tuodaan noin 70 prosenttia ulkomailta. Tuo lukema on aivan liian suuri. Onneksi uusi ydinvoimala tulee vähentämään osaltaan sähkön tuontia mm. Venäjältä.

Vihreät haluavat lopettaa turvetuotannon, öljyä ei saisi käyttää koska on fossiilinen polttoaine, maakaasuakaan he eivät hyväksy koska sekin on fossiilinen, kivihiili samoin ja sitäkään ei saisi käyttää, Ydinvoimaa ei missään nimessä saisi olla koko maapallolla. Tuo vihreiden energiapolitiikka vaan ei minun järkeeni sovi. Millä me Suomessa tuotetaan sähkö ja lämpöenergia? Mitä teollisuus käyttäisi polttoaineena omissa teollisuusprosesseissaan?

Itse olen myös koko ajan ihmetellyt ympäristöministeri Niinistön lisäksi eräiden ns.“cityvihreiden” jatkuvaa hyökkäilyä kotimaisia polttoaineita, erityisesti turvetta, vastaan. Mahtaakohan taustalla olla se, että Niinistöllä ja hänen "cityvihreillä" kumppaneillaan on hieman huono omatunto siitä, että heidän oma energiantarpeensa tyydytetäänkin siellä Helsingin seudulla lähes kokonaan fossiilisilla uusiutumattomilla polttoaineilla?

Miten sitten on kivihiilen verotus, eettisyys ja alkuperä ? Eikö kivihiilen verotusta pitäisi nostaa reilusti ja ryhtyä suosimaan kotimaisia polttoaineita?

Helsingin Energia ei ole myöskään millään tavoin kiinnostunut kivihiilen alkuperästä ja työoloista?

Itse henkilökohtaisesti haluaisin tietää esim. sen, minkälaisia ympäristöhaittoja Helsingin käyttämästä kivihiilestä aiheutuu ulkomaisilla kaivospaikkakunnilla ja minkälaiset ovat työntekijöisen olosuhteet hiilikaivoksissa.  Vai onko Helsingin Energian ( ja tietysti muidenkin voimalaitosyhtiöiden jotka kivihiiltä käyttävät Suomessa ), lähtökohtana vanha kunnon sanonta ja periaate: "out of sight, out of mind".