Mopon ikäraja 15v!

Grani

/ #2 Hmm

20.06.2007 12:13

Tuskin yksikään odottaa neljätoista vuotta saadaksensa mopon, eiköhän oikeampi vuosimäärä ole lähempänä viittä tai neljää vuotta (tai jopa vähempää). Tuskin 10-vuotias on vielä kovin haltioissaan aamulla herätessään laskemassa: "Jee, enää noin 1800 päivää, eli noin 257 viikkoa, siis 60 kuukautta jäljellä, kunnes saan mopokortin!" - eiköhän mielessä pyöri paljon muitakin tähdellisempiä asioita. Jos sen muutaman vuoden on jaksanut odottaa kärsivällisesti, mitä haittaa on yhdestä ylimääräisestä lisävuodesta - joka luonnollisesti kasvattaa nuorta vastuullisemmaksi ja järkevämmäksi. Se tuo myös lisäaikaa miettiä "Tarvitsenko sitä todella?" ja kenties todeta itselleen "Ehkäpä mieluummin odotan vielä muutaman vuoden B-korttia varten".

Itselläni oli 15- vuotiaana muutamakin mopo, joilla ajo keskittyi lopulta suurimmaksi osaksi mökillä pärräilyyn, kun kaupunkialueilla ajaminen alkoi hyvin nopeasti tylsistyttää. 16- vuotiaana tarjottiin kevaria, mutta villitys oli mennyt jo ohi mielestäni ja aloin odottaa autoa.

Suomi on tätä nykyä hyvin liikalihavien kersojen luvattu maa - kannattaisiko kenties pyöräillä mieluummin.