IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Martti Peltola

/ #1297 Re: Re: Re: Re: Re: Länsinaapurin järvet (sittemmin toimintamoraalikysymykset)

03.06.2012 12:00

#1296: Täh - Re: Re: Re: Re: Länsinaapurin järvet (sittemmin toimintamoraalikysymykset)

Olen samaa mieltä nimimerkin "Täh" kanssa siitä, että ELY:jen "toimistoissa on väkeä", mutta on huomattava se totuus, että toimialapainotukset ovat valtaosin aivan muussa kuin ympäristönsuojelussa. Tärkeysjärjestyksen kertoo jo organisaation nimikin Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Toki olisi hyvä, jos ELY:issäkin ne "päät kolkkaisivat yhteen", jotta huomattaisiin ympäristöasioiden jatkuvasti kasvava osuus viranomaisten pelikentällä. Tämän myös poliitikot ovat unohtaneet.

Monen "vieraan" lienee syytä tutustua tarkemminkin ELY:ihin. Tuosta pääsee alkuun.

"Täh"-nimimerkki kirjoitti keskustelun kannalta pääosin ihan tärkeää asiaa. Sekin on silti hyvä muistaa, että ELY:jen ympäristöväki on usein myös vapaaehtoisesti "upottavalla suolla tillustelevaa" ja luonnosta kiinnostunutta ihmisjoukkoa. Virkamiehet vain joutuvat toiminnassaan ensisijaisesti noudattamaan esim. Työ- ja elinkeinoministeriön antamaa ohjeistusta joka valitettavasti toisinaan (usein) kävelee yli ympäristönsuojelulakien. Marssijärjestyksenhän pitäisi olla päinvastainen lakien hyväksi. Henkilökohtaisissa keskusteluissa po. virkamiesten kanssa on selvinnyt se, että ministeriöiden despootit (usein poliittisin perustein nimitetyt) sanelevat miten lakeja tulkitaan. Se on suomalainen toimintatapa, valitettavasti.