IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #206 Re: Maatalous syyllinen kalakantojen häviämiseen

05.12.2010 21:10

#201: Oikeat syylliset esiin - Maatalous syyllinen kalakantojen häviämiseen

Asiassa on seuraavakin näkökanta. Turvetuotanto tuo järviin turvemössön, jota maatalouden ravinteet, rikastuttaa. Itselläkin on kokemusta maatalouden päästöistä. Sateiden tuomat päästöt olivat mökkilahdessani kolibakteerien osalta kolmesataaviisikymmentä tuhatta bakteeria sadassa millilitrassa.           Samalla  mitattiin fosforin arvot, jotka olivat monikymmenkertaiset normaaliin verrattuna. Aiemmin joessa oli kalakuolemia, joiden syyksi paljastui heinän puristemehu, josta tutkijoiden lausunnossa sanottiin. Vaikutukseltaan puristenesteen rikastuittava vaikutus on 40-50 kertainen, verrattuna asumajätevesiin verrattuna. Tietysti nämä ovat yksittäisiä, mutta vesistöjen kannalta olisi parempi, jos kaikki rantapellot laitettaisiin luomutuotantoon. Turvetuotanto aiheuttaa happamoitumista joka lisää  särkikalakantoja, jotka tuhoaa fosforillaan vesistöä. Maatalouden päästöt ovat usein paikallisia, joskin merkittäviä, mutta turvetuotanto tuhoaa koko vesireitin, sameuttaen ja sakkauttaen pohjan turvemössöllään, eikä turpeen laajamittaista käyttöä, voi jatkaa ilmastonkaan kannalta. Turvetuotannon haittoja on vaikea kuvitella, jos ei ole itse nähnyt, mitä se vaikuttaa vesistöön.