Pro Kupari

Hanna-Kaisa Lähde

/ #16 Kaava pitäisi palauttaa uudelleen valmisteluun

10.06.2012 21:54

Kuparin uusi kaava sisältää mielestäni liikaa riskejä.Noussut kansanliike on mielestäni monesta syystä aiheellinen. Alue on paitsi kulttuurihistoriallisesti arvokas, siellä on havaittu myös liito-oravan ulostetta harvinaisia lintuja ja taimenen elin olosuhteetkin tulee huomioida.

Itse pidän myös arveluttavana uusien asuinalueiden rakentamista voimalinjojen väliyttömään läheisyyteen. Esimerkiksi Ranskassa tämä on nykyisellään jo kiellettyä.

Säteilyturvakeskuksen (STUK) mukaan voimajohtojen aiheuttamien magneettikenttien terveysvaikutuksia on tutkittu laajasti 70-luvulta saakka. Joissakin väestötutkimuksissa on havaittu, että voimajohtojen lähellä asuvilla lapsilla on kohonnut riski sairastua leukemiaan. Tutkimuksissa on paljon epävarmuustekijöitä ja ilmiötä selittävää vuorovaikutusmekanismia ei tunneta. Myöskään laboratoriokokeissa ei ole pystytty löytämään yhteyttä magneettikenttien ja syövän synnyn välille. Näin ollen havaintoa ei ole otettu huomioon lainsäädännössä altistumisrajoja säädettäessä (sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa 294/2002 magneettivuon tiheyden rajaksi merkittävän ajan kestävälle altistumiselle on määritetty 100 µT). Toisaalta leukemiahavaintoa ei ole pystytty tähän mennessä kumoamaan. Mista jo se, on hälyyttävää.

Turun Sanomat julkaisivat kesäkuussa 2009 jutun, jossa kerrottiin, että pientaajuisten magneettikenttien ja Alzheimerin taudin välillä on mahdollinen yhteys. Tieto selviää EU:n komission riippumattoman tieteellisen komitean SCENIHR:n tuoreesta raportista. Magneettikenttiä esiintyy voimakkaina lähinnä voimajohtojen läheisyydessä. Myös teollisuuslaitteet ja kodinkoneet synnyttävät pieniä määriä pientaajuisia magneettikenttiä. Komitean raportti siteeraa kahta tuoretta tutkimusta, jotka tehtiin Espanjassa ja Sveitsissä. Näissä toisistaan riippumattomissa tutkimuksissa päädyttiin samankaltaisiin tuloksiin.
Nykyisin onkin suositeltavaa kaivaa voimalinjat maan alle, kun niitä rakennetaan uusia, jotta tällaisilta mahdollisilta terveysvaikutuksilta vältyttäisiin.

Mitä itse rakennusten sijoitteluun uudessa kaavassa tulee, en pidä fiksuna enkä kestävänä sitä, että vanhojen talojen pihapiiriin rakennetaan kokonaan uusia taloja. Mielestäni tämä tavallaan särkee kulttuurihistoriallisesti arvokkaan miljöön ja vähentää sen arvoa.

Monet imatralaiset toivoivat myös uuteen kaavaan vihdoin ja viimein koirapuistoa, joka ei ainakaan omaan silmääni sattunut uudessa kaavassa.

Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Kuparin alueen uutta kaavaa ei pitäisi hyväksyä tällaisenaan, vaan palauttaa se uudelleen valmisteltavaksi.