IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Vieras

/ #210 Turvetuotannon kannalla

08.12.2010 13:35

Laitan myös tänne palstalle kommenttini Lintunevan suojelua vaativasta adressista. Siellä Satu Kauramäki kirjoitti turvetuottajia vastaan ja antoi turvetuottajille nimikkeen "raha-uskovaiset".

En ole itse millään tavalla sidoksissa turvetuottajiin, mutta turvetuotantoa kannatan kylläkin. Niin kauan kuin Suomeen tuodaan tonnikin ulkomailta kivihiiltä tai litrakin öljytuotteita, niin tasan niin kauan on todellakin parempi että tuotamme energiaa omista kansallisista varoistamme. Kaikki raha jää pyörittämään yhteiskuntaamme eikä valu jonnekkin arabimaailman öljysheikeille tai australian kivihiiliteollisuudelle. Tai Venäjän oligarkeille. Tämä yksinkertainen tosiasia vaan ei mene perille kaikkien ajatusmaailmaan. Kansantaloutemme pitäisi saada pyörimään entistä enemmän kotoisilla energialähteillä ja turve on siinä paletissa todella suuressa osassa. Ainakin vielä usean vuosikymmenen ajan. Ja soita meillä riittää. Lisäksi vesistöön kohdistuvat päästöt ovat minimaaliset verrattuna maa- ja metsätalouden päästöihin. Ohessa kommenttini Lintunevan keskustelupalstalta:

En ole "rahauskovainen", mutta olen "realiteetti-uskovainen" jos tuollainen nimike sallitaan. Kyllä tämä hyvinvointivaltion perusta on luotu rahalla. Täytyy muistaa aina keskusteluissa mistä Suomi-poloinen on ponnistanut maailman parhaaksi valtioksi, jollaisen meriitin saimme jälleen. Ilman toimeliaisuutta ja todella kovaa yrittämistä ei tähän pisteeseen olisi päästy. Millä Sinä Satu olisit luonut kaikki yhteiskuntamme isot hyvät järjestelmät ellei yritteliäisyydellä, ja siihen kuuluu kyllä se että maksamme veroja ja sillä saadaan yhteiskunta pyörimään. Ja näillä rahavirroilla sitten olemme voineet luoda Suomeen lähes ilmaisen terveydenhuollon, ilmaisen koulutuksen, ilmaiset kouluruuat, tiestöt, vesireitit, lentokentät eli koko infrastruktuurin. Olemme erittäin hyvinvoiva valtio vertailussa muihin. Ja se ollaan huomattu muuallakin maailmassa. Toisenlaista esimerkkiä ei tarvitse kaukaa hakea, katse itään päin siinä tapauksessa. Tai kymmeniin kehitysmaihin. Ja kaikkeen tähän ollaan tarvittu rahaa ja sen ylläpitoon tarvitsemme rahaa joka ikinen päivä.

Virheitä on varmasti tehty vuosikymmenten varrella kaikissa teollisuuden osa-alueissa ja niistä on opittu ottamaan opiksi. Jos tätä huomiota peilataan vaikkapa tässä keskustelussa olevaan teollisuuden alueeseen, eli turvetuotantoon, niin aivan samoin voidaan sanoa että turpeen tuotannossa on edistytty teknologisesti ja ympäristöpoliittisesti isoin askelin. Nykyisellä tekniikalla päästöt vesistöön on saatu minimoitua. Olisipa samalla tavalla myös maa-ja metsätalouden osalta. Ihmettelenkin, kuten niin monet muut, että maa- ja metsätalouden päästöistä vesistöön kaikki on hyvin hiljaa. Tutkimuksissa aivan kiistattomasti osoitetaan kuinka valtavat päästöt näistä tulee. Täällä hienosti joku kirjoittikin, että maa-ja metsätaloutta ei kukaan "uskalla" osoittaa sormella, koska silloin mennään sille alueelle jossa onkin todella suuri joukko suomalaisia jotka ovat niitä ympäristön pahimpia tuhoajia. Joku sanoikin osuvasti vanhaa fraasia käyttäen, että pilkka osuu omaan nilkkaan. Olen tasan samaa mieltä. Turvetuottaja, vaikkapa Vapo Oy, on yksi yritys jota on helpompi osoittaa sormella kuin niitä satoja tuhansia tai yli miljoonaa ihmistä, jotka omistavat maata ja metsiä jotka on "parannettu" kasvukuntoon tuottamaan ja useimmiten ne on vielä lisäksi suosta ojitettu. Ja ilman mitään laskeutusaltaita.

Vaatikaa hyvät luonnonsuojelijat myös maa- ja metsätalouteen samanlaista velvoitetta ja tarkkailua kuin on ollut jo vaikka kuinka kauan turvetuottajilla. Rynnätkää lukitsemaan itsenne vaikkapa sen läheisen maatilan omistajan lietteenlevitysvaunuun, että hän ei sillä pääsisi tekemään erästä pahinta ympäristörikosta. Suomessa tehdään koko ajan samanlaista rikosta kuin yritys nimeltä "Loka-Pojat" joka päästi lokansa suoraan vesistöihin. Kohdistakaa voimanne oikeaan suuntaan. Se suunta vaan ei ole turvetuotanto.

Tutustukaa erilaisiin aineistoihin, tutkimustietoihin ym. niin pääsette jyvälle Suomen todellisista saastuttajista.