Koulujen voitava puuttua kiusaamiseen myös koulumatkoilla

Maijaliisa Hiekkanen

/ #4 Jokin lakimuutos?

26.08.2012 13:35

Kommenttia tämän adressin avaajalle

Hyvä Lauri Tiainen!

Olet todella oikealla asialla liikkeellä, tässä adressissa, ja kysymysväitteesi on erittäin ajankohtainen ja tarpeellinen: koulumatkoihin on voitava puuttua!

Kuvaavaa ilmiössä on se, mitä Sylvään koulun rehtori toteaa, ettei ole saanut juristeilta tukea, tms. Ja että:
" – Maria-Kaisa Aula ja muutama muu vaikuttaja ovat sanoneet, että tämä lakimuutos on tehtävä nopeasti, sillä kyseessä ei ole enää lapsen etu. Juristit ovat katsoneet asiaa eri näkökulmasta kuin lapsen edun näkökulmasta."

Ei sinänsä ole erikoista, miten juristit asioita katsovat? Lainoppineet koettavat elää säädösten maailmassa, ja sitähän huomautuskin tarkoittaa, Sylvään rehtorille. Laki on laki, sen sovellukset mitä ovat, ja miten lakia luetaaan. KUN ei siis ole selkeää lainkohtaa, joka määrittäisi vastuutahon lasten koulumatkakiusaamisessa -- ei kukaan, ei edes juristi - voi siihen tarttua.

Eli, kuten Maria-Kaisa Aula on todennut, lakimuutosta tulee jouduttaa. Esimerkkejä koulumatkojen kiusaamispainajaisista on ollut jo kauan! 10-20 vuotta... ja sitäkin aiemmin.

Opetusministeri Jukka Gustafsson sanoi TV-uutisten haastattelussa 23.8. että hän tulee esittämään muutamia lakimuutoksia jo tänä syksynä. Mitä?

KOKONAAN selkeät uudet lait?

Toki perusopetuslakiin ja asetukseen lisättävät uudistukset ovat tyhjää parempia. Mutta erittäin monet asioista perillä olevat näkevät tarpeelliseksi selkeästi uuden lainsäädännön seikan. Laki koulutyöskentelyn työsuojelusta olisi kattava paketti nimenomaan koulujen työrauhaa, oppilaiden sekä opettajien työsuojelun, koulumatkojen turvallisuuden ja erinäisten yksityiskohtien esitys.

Kun tätä nykyä on katsottu, että mm. vanhusten asema ja palvelut pitää koettaa varmistaa erillisellä lailla, ei voi olla mikään mahdottomuus, että yhdenvertaisuutta noudattaen myös lasten ja nuorten turvallisuus säädetään lailla. Päinvastoin? On täysin varmaa, että lapset ja nuoret ovat paljon pahemmassa asemassa kuin vanhukset! Itse vanhustyötä tehneenä hoitajana olen nähnyt vanhusten kaltoinkohtelua, mutta vain muutama tapaus on ollut törkeäää lajia. Ketään en ole nähnyt ihan surutta laiminlyödyksi... aina on joku hoitaja kantanut moraalista ja eettistä vastuuta.

Mutta kouluissa? Sadat, tuhannet, kymmenet tuhannet oppilaat? Heidän ihmisarvonsa rikkominen on jatkuvaa faktaa. Ja pahoinvointi? Mitkä ovat tilastot? Aivan liian surulliset, ollakseen totta!

Nyt?

Lauri Tiainen ja te lukuisat allekirjoittajat. Asioiden tulee oikeusvaltiossa edetä lainmukaisin linjauksin. Tarvitaan lakimuutoksia, todennäköisesti uusia lakejakin. Presidentti Sauli Niinistö haastoi hiljattain meitä kaikkia kansalaisia kantamaan vastuuta mm. nuorten syrjäytymisestä. Me jokainen voimme kantaa kortemme kekoon. Tarvitaan siis tällaisia ääniä kansalaisten kerroksista! Ilmausta, että otamme haasteita vastaan! Tahdomme ongelmiin ratkaisuja ja ratkaisuja varten tarvitaan ajan tasalla olevaa säädöstöä.

Eli? Voimia ponnisteluin! (Näin rohkaisia minua eräs vaikuttavassa asemassa oleva, kouluasioiden sektorilta..)