Koulujen voitava puuttua kiusaamiseen myös koulumatkoilla

Paljon nähnyt

/ #6 Ei todellisia uudistuksia!

30.08.2012 11:10

Hyvä Lauri Tiainen!

Kiitos kommentista ja ajatuksista. Ja jos sallit, muutama ajatus tähän lisää!

Olin avannut kaksi adressia täällä: 20.8. ja 24.8., joiden aiheet näkyvät tässä ketjussa edellisissä viesteissäni. Mutta suljin ne 27.8.2012, siis poistin adressit, toistaiseksi. Mistä syystä? Perustelluista syistä. Vaikka ajatuksena oli (hyvin monen kansalaisen mielipide) että tarvitaan selkeitä lakiuudistuksia, kouluturvallisuuden ja kouluväkivallan asioissa - tuli jo muutaman päivän sisällä esille sellaista, että … tavallisten kansalaisten ei tule sotkeentua Oikeiden Asiantuntijoiden ja Ammattilaisten reviirille!” Adressini näyttivät aivan tarpeettomilta!

Viime viikonloppuna näet opetusministeri Jukka Gustafsson oli antanut haastattelun Sunnuntaisuomalaiselle. Ja millaisia ”lakiuudistuksia” tämä esitteli? Kun hänen esityksiään luki, tuli viimeistään selväksi, ettei tässä maassa ole valtiovallan ja päätöksentekotasolla mitään konkreettista ajatuksenpoikastakaan, jotta vakavat kouluväkivallan ongelmat, kouluturvallisuuden häiriöt, sekä em:n tuottamat psyykkiset ongelmat monilla oppilailla edistettäisiin tuntuviin ja selkeisiin korjauksiin! Minkä tasoisia korjaustoimia opetusministeri jutteli haastattelussa?
(Lukekaa itse faktatekstit uutissivuilta. Mutta tässä faktoista poikinut satiirinen fiktionäytös...)

Olipa kerran eräs uudistushanke...

- Joo, pojat, näin se hoituu! Pistetään häirikköoppilaat hommiin! Haravat heilumaan pihalla, siivousmoppi luistelemaan lattioita! Pölyhuiskulla saadaan luokkien katonrajastakin hämähäkinverot poistettua. Pojat ovat nuoria ja notkeita, ne kyllä pomppivat sinne.. ( Saavat vanhat siivoojaeukon käppänät vähän helpotusta, ja hmm... tuota …. syntyy säästöäkin kunnille, kun pannaan oppilaat tekemään huolto-ja siivoushommia!) - Joo, pojat! Tämähän on oikein neronleimaus? Samaa yhdyskuntapalvelua koulujen tuhmille pojille (ja tytöille) kuin lainrikkojille on tarjolla työpalvelu! Tämä on Suuri Historiallinen Kouluongelmien uudistus! Häiriköt hommiin!

Mahtavaa! Exellent! Miksei kukaan viisas tätä ennen keksinyt? Tämä rangaistus; sanktio korjaa kaiken! Loppuu lusmuilu, loppuu häiriköinti, loppuu kiusaaminen! Upeaa! Minä, opetusministeri! Lupaan, että tämä työ-orjuus-uudistus tulee oikein erikseen Lakiin merkittäväksi! Ja kun se siinä lakiuudistuksen pykäläviidakossa koristaa kuin kevään uusi kukkanen ---- kaikki, kaikki! - tottelevat kiltisti ja nöyrästi tuota lakipykälää... Loppuvat kaikki kouluongelmat kuin seinään! Piste.

***
Niin? Kun kouluväkivallan uhrit, heidän huoltajansa, todelliset ruohonjuuritason asiantuntijat tuon Mahtavan Uudistuksen teesit kuulivat Suomen uutisissa... mitä siitä? (Vähän kyllä naurattikin...) Mutta,
he totesivat olevansa edelleen samassa kuopassa. Kiusatuille ei ollut edes yhtä pykälää, johon vedota yhdenvertaisissa oikeuksissaan. Oppilaat ja heidän huoltajansa eivät voi vaatia pahoinpiteleviä oppilaita haravoimaan pihaansa, pesemään pois pissaa ja kakkaa sen mopon päältä, johon kiusantekijät sitä heittivät... He eivät voi panna väkivallantekijöitä ompelemaan revittyjä vaatteita, reppuja, korjaamaan rikottuja esineitä... Eli?

Praktisesti mitään konkreettista korjausta ei opetusministerin Uusi Uljas Uudistus toisi... joten oli jääminen samaan epä-oikeus-väkivalta-kuoppaan. Realistisella tavalla ja tasolla on vain tyynesti seurattava, kunnes taas joku hirveä tragedia astuu lööppeihin? Kouluväkivallan uusi aalto? Ja sitten ehkä joku taas hetkeksi herää? Kuin Prinsessa Ruususen unesta. Arkadianmäellä - jossa näkemykset arkitodellisuudesta ovat usein niin kaukana kuin Pohjoisnapa on Etelänavasta. Taas höpistään ja päivitellään, luvataan kunnon uudistuksia, joita ei koskaan edes aiota tehdä....

Todellisia, korjaavia Uudistuksia odotellessa on tehtävä lähellä olevien lasten ja nuorten eteen kaikki voitava! Vaatimukset ja esitykset päättäjätasolle kaikuvat kuuroille korville!

30.8.2012 Maijaliisa Hiekkanen