Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Matti Suopajärvi
Vieras

/ #562 Re: Kysymys asiantuntijoille

17.01.2011 22:27

Julki-Terhikki vaikuttaisi parin testihenkilön osalta ainakin olevan ajantasalla niin että jouluna valmistuneiden tilanne on päivitetty.

---

Valviran sivuilta löytyy yksityisiä sairaankuljetuspalveluja koskeva lainsäädäntö 3.12.2009 alkaen. Valvira ei määritä esimiehelle minkäänlaista pätevyyttä, saati edes vaadi semmoisen olemassaoloa. Mikäli esimies osallistuu operatiiviseen toimintaan on hänen toki täytettävä Valviran hoitohenkilökunnalle asettamat vaatimukset.

Ohjeissa puhutaan ainoastaan terveyspalveluista vastaavan johtajan pätevyysvaatimuksista niin perus- kuin hoitotason sairaankuljetuspalveluja annettaessa:

"Viimeistään 1.1.2011 hoitotason sairaankuljetuspalveluja annettaessa terveydenhuollon palveluista vastaavan johtajan on oltava itsenäisesti ammattiaan harjoittamaan oikeutettu laillistettu lääkäri, jolla on vähintään kahden vuoden työkokemus ensihoito- tai vastaavasta työstä lääkäriksi valmistumisen jälkeen.

Perustason sairaankuljetuspalveluja annettaessa terveydenhuollon palveluista vastaavan johtajan on oltava laillistettu sairaanhoitaja tai laillistettu ensihoitaja (AMK), jolla on vähintään kahden vuoden työkokemus ensihoidosta tai vastaavasta työstä sairaanhoitajaksi tai ensihoitajaksi valmistumisen jälkeen."

---

Eli ilmeisesti on niin (tokkopa tätä on Valvirassa testautettu) että lääkärijohtoinen firma kuittaa em. johtajavaatimukset pääpaikalla toimivan lääkärinsä pätevyyksillä. Uskon että tämä on sangen yleinen käytäntö.

(Lääkärijohtoisuudella ei enää pitäisi pystyä kerskailemaan, vaan pikemminkin vaatimaan sitä muiltakin, koska se on yksityispuolella Valviran asettaman hoitotason toiminnan vaatimus.)

---

Sinällään Valviran niukka ohjeistus on susi. Se sälyttää terveyskeskuksen vastaavan lääkärin harteille suuren taakan. Mikäli valvonta kunnissa ei toimi, on mahdollista että hoitotasolla toimii Valviran siunaamana jopa ns. L-4:nä, vastaavana hoitajana henkilö (sairaanhoitaja tai ensihoitaja AMK) jolla ei ole lainkaan aiempaa alan kokemusta.

"Hoitotason palveluja annettaessa jokaisessa autossa on oltava työvuorossa vähintään yksi laillistettu sairaanhoitaja tai ensihoitaja (AMK) ja toisen henkilön on oltava muu terveydenhuollon ammattihenkilö tai pelastaja."

t: matti