IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #1852 Re: Muuten tuosta turpeen työllistävyydestä pikku pointti

21.11.2012 10:35

#1849: - Muuten tuosta turpeen työllistävyydestä pikku pointti

Suomessa Nokia työllistää n. 10 000 henkilöä viimeisimpien leikkausten jälkeen. Parhaimmillaan työllistyneitä Nokian kautta on ollut huippuvuosina n. 24 000 henkilöä, mutta ne ajat on jo kaukana takana ja Nokia on nyt sellaisessa jamassa että "suosta" on ainakaan nopealla aikataululla erittäin vaikea nousta. Mutta turpeen avulla osittain sieltä suosta saadaan merkittävästi energiaa, kasvuturvetta ja paljon hyvinvointia koko Suomelle. Tuossa Nokian luvussa on siis suoraan Nokiaan työllistyneet, ei esim. Siemens/Nokia Networksissä olevat koska sehän on vain puoliksi Nokian omistama yhteisyritys.Sinä toit esiin vuoden 2011 lukuja. Herätys. Nyt eletään jo aivan pian vuotta 2013 ja todellakin Nokian työllistävyys on jatkumona laskenut jo vuosikausia ja tullee jatkumaan tällä trendillä myös lähitulevaisuudessa.

Eli suoraan Nokiaan työllistyneet on siis tällä hetkellä n. 10 000 kun taas vastaava luku turpeen osalta on noin 12 200, aivan kuten sanatarkasti kirjoitin "Turpeen tuotanto ja logistiikan hoito työllistää saman verran meitä suomalaisia kuin tällä hetkellä Nokia." Mielestäni tuo mainitsemani 12 200 on lukuna jopa suurempi kuin 10 000? Vai millaista matematiikkaa sinä olet tottunut käyttämään?

Maailmanlaajuisesti Nokia työllistää n. 56 000 ihmistä, mikä on tietysti kunnioitettava luku sinänsä. Valitettavasti vain on niin että Nokian kotimaiset työpaikat on vähentyneet viime vuosina todella radikaalisti.

Ja vielä edelleen haluan tuoda esille kirjoittamanani: !Tuo työllistävyys näkyy juuri niillä alueilla, joilla ei ole paljon suuria työllistäjiä eli maakunnissa ja syrjäisillä seuduilla. Näille paikkakunnille on lottovoitto saada uusia työpaikkoja alueelleen." Tämä on ainakin minun mielestä erityisen tärkeä seikka. Kaupungeissa kyllä töitä riittää mutta maaseudulla työllistyvyys onkin jo paljon vaikeampaa eivatkä kaikki halua muuttaa kaupunkeihin. Ja siksi toiseksi, eipä siellä kaupungissa oleville olisi tarjolla ruokaa, kaikenlaisia raaka-aineita, lämpöä ja sähköä jne. jos ei olisi maaseutua ja toimeliaisuutta siellä. Kaupunkilaiset on täysin riippuvaisia maaseudusta.