Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

HESE

/ #828 Re: Kaivosteollisuus kaikki pois ?

25.11.2012 21:38

#823: Realisti - Kaivosteollisuus kaikki pois ?

Oletteko mahdollisesti kuullut ympäristövastuullisesta ja lupaehtojen mukaisesta tuotannosta, jota suomen laki edellyttää kaivosluvan saamiseksi ja toiminnan jatkamiseksi? Talvivaaran kaivokselle viedään päivittäin juna-ja rekkalasteittain teollisuuskemikaaleja, eikä ne tuo niitä sieltä takaisin, vaan ne jäävät sinne tietoisesti väärin suunniteltuihin ja hätäisesti sekä huolimattomasti tehtyihin  luonnonpohjaisiin patoaltaisiin, joista ne kemikaalit, sekä kaivoksen oman tuottannon takia kerääntyvät raskastmetallit ja uraani imeytyvät maahan pohjavesikiertoon, sekä toistuvasti sattuneiden altaiden reunojen pettämisen takia suurina pintavalumina suoraan luontoon. Ei ole ollenkaan perusteetonta vaatia tällaisen välinpitämättömän ja tahallisesti saastuttavan kaivostoiminnan lopettamista. Päinvastoin, jokaisen täysijärkisen ihmisen olisi vaadittava tällaisen kaivoksen välitöntä lopettamista. Ihmisten työpaikat on tietenkin vaarassa, mutta emme voi asettaa lopullisesti menetettyä puhdasta luontoa maksuksi siitä, että kaivostoimija haluaa säästää ja toimii siksi väärin. Kaivostoimintaa voi myös harjoittaa ympäristövastuullisesti, silloin se maksaa sitten vähän enemmän, mutta silloinkaan se ei voi toimia ilman työntekijöitä.