Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Juha Buska
Vieras

/ #619 esimerkki

27.01.2011 09:07

Vuonna 2000 kävin taistelua erään yksityisen ensihoitopalvelua tuottavan organisaation kanssa palkkasaatavistani. Silloin työnantaja ei esittämistäni laskelmista huolimatta suostunut maksamaan puuttuvia lomakorvauksia ja palveluvuosilisiä. Asiallisesti esittämiini palkkasaataviin sain vastauksena haukut sekä laskun (päivätty 11.9.2000 ja edelleen maksamatta) 1,5 vuotta aiemmin ensihoitotehtävällämme sattuneesta liikennevahingosta.

Liikennevahingon jälkeen tehdyssä asianomistajan (työnanatajani) kuulustelussa ei ollut mitään korvaus- tai rangaistusvaatimuksia ketään kohtaan ja onnettomuuden todettiin olevan olosuhteiden aiheuttama vahinko. Kuitenkin kun liikennevahingosta 1,5 vuotta myöhemmin aloin esittämään palkkasaataviani, minulle toimitettiin lasku arvoltaan 11 917,30 mk. Palkkasaataviini liittyen kävimme ex työnantajani kanssa lähes ns. "oikeuslaitoksen porteilla".

Tässäpä eräs esimerkki yksityisistä ensihoitopalvelun tuottajista ja heidän suhtautumisesta työntekijöihinsä.

Eräitä perusongelmia ensihoitoalalla ovat:

1. Bisneksen teko ihmisten hädällä

2. Kuntapäättäjien asiantuntemattomuus ja sairaalloinen himo säästää perusturvallisuuspalveluissa

3. Ensihoitopalvelun tuottaminen varallaolovalmiudesta (=ei ole mahdollista jos tavoite on tarjota tehokasta ensihoitoa potilaille)

4. Yli-innokkaat sekä eduistaan piittaamattomat ja ymmärtämättömät työntekijät

5. Ammattijärjestön voimattomuus ja ehkä myös haluttomuuskin hoitaa yksityissektorin edunvalvontaa

6. Yksityisten ensihoitopalveluorganisaatioiden kattojärjestö (ei vähäisintäkään halua päästä eroon                     varallaolojärjestelmästä = kilpailuvaltti ja työntekijöiden kiristyskeino)