Pelasta Pro Gradu

Visa Kananoja
Vieras

/ #17 Re: Re: Pro Gradun sulkeminen

02.02.2011 20:00

#15: Vieras - Re: Pro Gradun sulkeminen 

Ilahduttavaa nähdä aktiivista keskustelua ylioppilaskunnan ja sen omistamien yritysten nykytilasta ja tulevaisuudesta. Koska keskustelu jatkuu ja nimimerkit tälläkin foorumilla viuhuvat, pyytäisin kirjoittajia kertomaan esimerkiksi monettako vuotta opiskelette. Anonyymius säilyy, mutta muiden on helpompi seurata keskustelua ja myös nähdä miten pitkään kyseinen kirjoittaja on ylioppilaskunnan historiaa itse kokenut.

Vastailen alla omasta näkökulmastani esitettyihin väitteisiin satunnaisessa järjestyksessä. Toivottavasti jaksatte novellin lukea (;

 

Pro Gradu Oy:n nykymuotoisen toiminnan alasajo liittyy ylioppilaskuntakonsernissa tehtävään organisaatiomuutokseen. Organisaatiomuutos on osittain seurausta ylioppilaskunnan muuttuneesta toimiympäristöstä, johon myös ylioppilastalo oleellisesti liittyy - toisaalta tarve organisaatiomuutokselle on ollut jo ennen talon rakentamistakin.

Ylioppilaskuntakonserni nykyisellään jakautuu kolmeen osaan: Vaasan yliopiston ylioppilaskunta (myöh. "VYY"; lakisääteinen, julkisoikeudellinen yhteisö), Pro Gradu Osakeyhtiöön (myöh. "PGOy", päätoimialanaan toimistotarvike-/kirjakauppa) ja VYY Holding Osakeyhtiöön (myöh. VYYHOy", päätoimialanaan tila-/kiinteistövuokraus). Näistä jokainen on yksittäinen toimija, joilla on kuitenkin keskenään vahvat siteet, sillä VYY omistaa VYY Holding Oy:n, joka puolestaan omistaa Pro Gradu Oy:n. Näin ollen esimerkiksi kirjakauppatoiminnan järjestämiseen on kaksi eri näkökulmaa. (1) VYY näkee toiminnan jäsenpalveluna ja (2) PGOy näkee toiminnan liiketoimintana (osakeyhtiölainsäädännönkin puitteissa).

 

Organisaatiomuutoksessa koko konsernissa työtehtäviä järjestellään uudelleen siten, että ne vastaavat VYY:n ja sen yhtiöiden tarpeita. Organisaatiomuutoksessa nykymuotoinen PGOy toiminta lopetetaan ja yhtiö sulautetaan VYYHOy:öön (jatkuu tarkemmin alla). #15 ehdotettiin VYY:n toiminnan siirtämistä halvempiin tiloihin. Näin myös tullaan osittain tekemään. VYY luopuu puolesta toimitilastaan ja antaa VYYHOy:n vuokrata sen toiselle vuokralaiselle. Nykyisellään VYY on toiminut tiloissa, joiden käyttö ei ole ollut tehokkainta eli tavallaan tyhjää tilaa on ollut. Toimisto tulee tiivistymään yhdelle käytävälle ja palvelupiste on tarkoitus siirtää (1) lähemmäksi opiskelijoita ja (2) edullisempiin tiloihin.

 

PGOy on käytännössä koko toimintansa ajan tehnyt tappiota. #16 muisteli vuodesta, jolloin toiminta on ollut voitollista. Itselläni historiatuntemus ei kata jokaisen vuoden tulosta erikseen, mutta ymmärtääkseni vuosi jolloin toiminta on ollut voitollista, on ollut myös sama vuosi, kun VYY on antanut anteeksi velkoja, joita sillä on ollut PGOy:lle. Toiminta on ollut mahdollista saada voitolliseksi, mutta se jatkuvan sähköistymisen (mm. luentomonisteet, muistiinpanot) myötä aina vain hankalampaa, koska tarvitaan lisää asiakkaita ja lisää kauppaa.

Jokainen osakeyhtiön hallitus on suunnitellut ja toteuttanut erilaisia markkinointitoimia ja hakenut uusia liiketoimintamuotoja toiminnan säilymiseksi, siinä kuitenkaan onnistumatta. Itse asiassa jokainen tuoteryhmä itsessään ilman kiinteitä kuluja (vuokra, palkka, siivous, huolto jne.) tuottaa tulosta. Kiinteät kulut vain ovat olleet sen verran suuret, etteivät ne ole riittäneet. Ja toisaalta asiakasvirtaa ei ole saatu nostettua vaikka kirjakauppaa on markkinoitu myös muille Palosaaren asukkaille kuin vain opiskelijoille. Näin ollen toiminta on ollut tappiollista. Toiminnan alasajosta on puhuttu aiemminkin. Keskustelussa on aina noussut esiin jäsenpalvelunäkökulma, joka on nytkin huomioitu. Vaikka itse PGOy nykymuotoisena joudutaankin ajamaan alas, on sen jäsenpalveluina tärkeimmät toimintamuodot eli ainakin kopiointi (ml. kurssiprujut)ja toimistotarvikemyynti tarkoitus saada jatkumaan myös liiketilasta luopumisen jälkeen joko yhteistyössä yliopiston tai muiden tahojen kanssa tai VYYHOy:n hoitamina. Lopullinen toimintamuoto varmistuu kevään ja kesän aikana.

 

Mitä #15 myös ehdotti eli esimerkiksi VYY:n vuosijuhlasta luopumista, ei se sinänsä vaikuta millään tapaa itsenäisen osakeyhtiön tulokseen. Vuosijuhla on myöskin sellainen tapahtuma, joka on budjetoitu ±0eur eli sillä ei ole vaikutusta ylioppilaskunnan taloudessa eikä juhlaa lopettamalla saada aikaan säästöjä.

Jäsenmaksukorotusehdotuksen sijaan vaihtoehtona toki voisi olla, että PGOy:n osakkeita myytäisiin jäsenille. Näin halukkaat voisivat osallistua yhtiön rahoittamiseen ja saisivat myös suoran vaikutuskanavan sen päätöksentekoon. Toisaalta jo nykymuotoisenakin kuka tahansa on voinut ilmaista kiinnostuksensa ja hakea PGOy:n hallitukseen. Enkä myöskään osaa arvioida miten moni lopulta haluaisi kirjakauppaosakkeita itselleen ostaa.

 

#15 kritisoitiin myöskin ylioppilaskunnan tiedotusta aiheesta. Ylioppilaslehti on yksi tiedotuskanava, joka riippumattomana lehtenä kirjoittaa asioista, jotka koskevat ylioppilaskuntaa ja opiskelijoita. Organisaatiomuutosasiassa järjestettiin tiedotus- ja kesksutelutilaisuus, josta informoitiin sähköpostitse kaikkia, jotka ovat liittyneet vyy-info-sähköpostilistalle sekä yliopistoportaalin kautta (viikottainen sähköposti). Joka tapauksessa en kiellä, etteikö asiasta olisi voitu ja voida edelleenkin tiedottaa paremmin. Kaikkia opiskelijoita tai edes kaikkia kiinnostuneita opiskelijoita on kuitenkin hankala tavoittaa. Kaikki palaute tiedotuksen parantamisesta kuitenkin otetaan vastaan. Parhaiten palaute menee nykyiselle hallitukselle http://vyy.fi/lomakkeet/palautelomake kautta.

 

#4 kyllä, suurin syy nykymuotoisen PGOy:n alasajon taustalla on taloudellinen tilanne. Pro Gradu Osakeyhtiö on tehnyt jatkuvasti tappiollista tulosta ja viime vuonna tämä tappiomäärä kaksinkertaistui vuoden loppuun mennessä. Osakeyhtiön hallitus on tällaisessa tilanteessa velvoitettu toimimaan ja yhdessä koko organisaatiomuutoksen kanssa näki parhaaksi kirjakaupan lopettamisen ja oleellisten toimintojen jatkamisen erillisinä.

 

#8 mikäli rahojen törsäämisellä viitataan vuoden 2009 tai 2010 VYY:n hallituksiin, joissa olen ollut mukana, voin sanoa, ettei näistä hallituksista kumpikaan ole törsännyt. 2009 hallitus uuden pääsihteerin kanssa törmäsivät karuun todellisuuteen, joka oli ylioppilaskunnan heikko taloudellinen tilanne. Hallitukset ovat leikanneet toiminnasta ja kuluista käytännössä kaiken turhan pois ja parhaansa mukaan tehostaneet myös varainhankintaa. Aikaisempien vuosien rahan käyttöön en voi ottaa kantaa, koska näistä minulla ei ole kokemusta. Kuten myös aiemmin selvennettiin, talousarviot hyväksyy edustajisto, joka vahtii osaltaan ja tilintarkastajat osaltaan, ettei rahoja miten sattuu törsäillä.

Mikäli hallituksella viitataan PGOy:n hallitukseen voin myöskin todeta, että ko. yhtiön hallitukset eivät ole rahaa törsänneet, koska sitä ei paljolti törsättäväksi ole ollutkaan. Hallitukset ovat etsineet hyvin laajasti uusia toimintamuotoja ja tulonlähteitä PGOy:lle.

Ja kolmas hallitus, johon saatat viitata on VYYHOy hallitus. Myöskään ko. hallitukset ei ole varoja törsännyt vaan on vastannut ylioppilastalon vuokrauksen aloittamisesta ja vuokralaisten etsimisestä sekä tilojen markkinoinnista. Jossain viestissä saatettiin viitata siihen, ettei ylioppilastalo houkuttelisi vuokralaisia. Mihin tällä viitattiinkin, on siitä vähintään puolet myös nyt hiljalleen selvitetyn laantuman syytä. Tällä hetkellä saamani palaute kertoo, että ylioppilastalo kiinnostaa vuokralaisia.

 

#16 ja #15 itse en ole ollut toiminnassa mukana kun taloa on suunniteltu tai se on rakennettu. Itse olen tullut mukaan ylioppilaskuntatoimintaan silloin, kun talo on jo ollut osa toimintaympäristöä. Pystyn ottamaan kantaa ainoastaan tietämykseni varassa ja vastaamaan ainoastaan omana aikanani tehdystä toiminnasta. Joka tapauksessa alkuperäiset suunnitelmat rahasammosta on tehty jonkin verran liian optimistisina. Ainakin sen osalta miten nopeasti talon avulla saadaan tuotettua voittoa ylioppilaskunnan toiminnan rahoittamiseen. Pidemmällä aikavälillä talo tulee kuitenkin tuottamaan voittoa. Tällä hetkellä sen toimintaa rasittaa laina, jota nyt matalien korkojen aikana on saatu lyhennettyä alkuperäisiä suunnitelmia nopeammin (hyvä!).

Ylioppilastaloa on moitittu siitä, ettei siellä järjestetä VYY:n toimintaa. Itse asiassa aikaisempaan peilattuna talolla on järjestetty VYY:n toimintaa enemmän kuin mitä VYY:n käytävällä ennen talon rakentamista. VYY maksaa salin ja saunatilojen käytöstä opiskelijahintaisen vuokran VYYHOy:lle, joten päivittäin VYY:lläkään ei ole varaa toiminnan järjestämiseen. Viime vuoden aikana talolla on kuitenkin järjestetty niin lauluilta kuin jäseniltoja eri teemoilla sekä liikuntatapahtumia. Laitoin ylle linkin palautelomakkeeseen, jonka kautta voi antaa ylioppilaskunnale nimetöntä tai nimellistä palautetta. Samaa lomaketta voi käyttää myös mikäli uusia toiminta-ajatuksia talon käyttämiseksi löytyy.

 

Toivottavasti vastaukseni selventää käytyä keskustelua. Kritiikkiä ja palautetta sekä kehittämisajatuksia otetaan edelleen vastaan. Koin tärkeäksi ottaa nimettömään keskusteluun osaa, koska asiat ja epäselvyydet sekä väärinymmärrykset liittyvät osittain viime vuoden aikana tehtyihin päätöksiin, joissa olen itse ollut hallituksien ja pääsihteerin sekä edustajiston kanssa osallisina.

Korostan edelleen, että kaikki valmistellut päätökset ja organisaatiomuutoksen on lopullisesti siunannut ylioppilaskunnan edustajisto. Eli näin ollen asioiden eteenpäinviennistä on vastannut yhteensä noin 40 henkeä. Edustajiston puolestaan valitsee ylioppilaskunnan jäsenet edustajistovaalissa. Seuraava edustajistovaali on tämän vuoden syksyllä, joten ei muuta kuin kaikki mukaan vaikuttamaan (;

Itse olen nyt tämän adressin nähnyt, ja toivon myös, että sen aloittanut taho toimittaa adressin parhaaksi näkemänsä ajan kuluttua edustajistolle käsiteltäväksi esimerkiksi edustajiston kokouksessa tai sitä ennen ylioppilaskunnan hallitukselle tai pääsihteerille. Jäsenpalvelunäkökulmastahan vastaa VYY ja sen edustajisto.