Pelasta Pro Gradu

Mikael Viitala
Vieras

/ #18 Muutamia huomioita.

02.02.2011 20:05

1) Ylioppilaskunnan vastuulla ei ole, eikä voi olla kynien, kumien ja luentomonisteiden tarjoaminen Vaasan yliopiston kampuksella. Se on loppuviimein Vaasan yliopiston vastuulla. VYY:n tehtävä on huolehtia, että nuo palvelut löytyvät riittävän tasokkaina - se, millä tavalla ja kenen toteuttamana nuo palvelut tuotetaan, on sivuseikka. Paitsi tietysti niille, joille ylioppilaskunnan omistaman kirjakaupan olemassa olo on se itseisarvo.

2) Päätös Pro Gradun alasajamisesta ei johdu Ylioppilastalon olemassa olosta. Ylioppilastalon tuomat kustannukset ovat pakottaneet VYY:n miettimään omia toimintojaa ja myös mm. PG:n toimintaa. PG:n jatkuvasti syvenevän tappion pitäisi herättää kenet tahansa vastuullisen päätöksentekijän pohtimaan, ovatko nuo palvelut mahdollisesti tuotettavissa tehokkaammalla tavalla. "Kyllä ovat" oli tuon pohdinnan selkeä lopputulos.

3) Pro Gradun syvenevä tappio johtuu erityisesti kopiointitoiminnan supistumisesta. Supistumista on tapahtunut kohta 10 vuoden ajan, minä aikana kopioinnin määrä Vaasan yliopiston opiskelijoiden keskuudessa on laskenut lähes 75%. Aiemmin juuri kopiointi toi suuren osan PG:n liikevaihdosta. Taustalla ei siis ole liikkeen huono hoito, vaan se, että aika on ajanut PG:n liiketoiminnan ohi. Nykyisin luentomonisteet jaetaan Moodlessa tai sähköpostitse. Ja hyvä niin, vai kuinka?

4) NORMAALI opiskelija ei selvästikään ole tarvinnut Pro Gradun tuottamia palveluita, koska normaali opiskelija on käyttänyt PG:n tuottamia palveluita vuosi vuodelta vähemmän, vuosittaisista mainos- ym. kampanjoista huolimatta.

5) Ylioppilastalo voidaan myydä, mutta se ei tarkoita, että ylioppilaskunta voi jatkossa asua jossain sillan alla ilmaiseksi. Myös vaihtoehtoiset tilat maksavat jotain, minkä jälkeen meillä ei myöskään ole Ylioppilastaloa, joka tulevaisuudessa kuitenkin tulee olemaan ylioppilaskunnan toimintaa myös taloudellisesti tukeva asia.

6) VYY:n vuosijuhlat toteutetaan omakustanteisesti, joten niistä ylioppilaskunta ei voi säästää mitään.

7) VYY:n ja VYY Holdingin (joka omistaa 50% KOY Vaasan Ylioppilastalosta, ja 100% Pro Gradu Oy:stä) tilinpäätöstiedot sinällään ovat ihan avointa tietoa, ne olisi varmaan syytä päivittää Wikiin. Tässä en niitä kuitenkaan ala käymään läpi, sillä ne vaativat melkoisen paljon avaamista.

yst. terv.
Mikael Viitala
pääsihteeri

ps. Oikea osoite adressille on (sitten kun sen päätätte luovuttaa) edustajiston puheenjohtaja. Voitte toimittaa sen myös minulle.