Koillis-Helsingin bussilinjastot pelastettava!

Me allekirjoittaneet vaadimme, että HSL eli Helsingin seudun liikenne panostaa Koillis-Helsingin bussiliikenteeseen ja lykkää Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman toimeenpanoa, joka on heikentämässä alueen bussilinjastoa. Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma on tällä hetkellä tarkoitus astua voimaan elokuussa 2017.

Alueilla, joita muutokset koskettavat asuu kymmeniä tuhansia ihmisiä, ja suunnitelmasta ei ole riittävästi informoitu asukkaita. Suurimmat kärsijät asuvat Töyrynummen, Arabianrannan, Malmin, Suutarilan, Viikin, Herttoniemen, Siltamäen, Tapanilan, Tapaninvainion, Jakomäen, Oulunkylän ja Puistolan alueilla. Alueilla asuu paljon lapsiperheitä, ikäihmisiä, vammaisia, pitkäaikaissairaita, työttömiä, työssäkäyviä ja koululaisia. Tuhannet ihmiset käyttävät nykyisiä linjoja päivittäin eri vuorokaudenaikoina sekä viikonloppuisin. Nykyiset bussi- ja ratikka 8 linjat ovat jo nyt kovassa käytössä, emmekä me allekirjoittaneet näe tarvetta poistaa tai vähentää vuoroja.

Koillis-Helsinkiin ja Viikkiin rakennetaan jatkuvasti uusia asuintaloja, eikä perusteita linjojen poistamiselle ole. Uusi Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma on osin sekava ja vaikeaselkoinen sekä toteutuessaan aiheuttaisi merkittäviä taloudellisia vahinkoja kyseisille alueille asuntojen hintojen laskuna, terveysongelmina, työpaikkojen saavutettavuuden heikentymisenä ja yleisen hyvinvoinnin laskuna. Inhimilliset vahingot olisivat mahdollisesti vieläkin suuremmat ihmisten jäädessä vaille peruspalveluita, työpaikkaa, terveydenhuoltoa ja ravintoa. Suunnitelman toteutusta on syytä lykätä, jotta inhimillisiltä tragedioilta selviydyttäisiin.

Asiassa on syytä kiinnittää myös luonto- ja ympäristöarvoihin huomiota, sillä alueilla tulee lisääntymään auton käyttö merkittävästi, jos suunnitelma aiotaan toteuttaa.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että suunnitelman toimeenpanoa on syytä lykätä ainakin vuodella ja asiasta on jatkettava kansalaiskeskustelua asukasinfoin sekä sosiaalisessa mediassa. HSL:n liikennesuunnittelijoiden on tutkittava asukkaiden ja asiakkaiden palaute huolellisesti ja tehtävä tarvittavat muutokset suunnitelmaan, jotta lähiliikenne em. alueilla toimisi jatkossakin. Suunnitelmasta on infottava alueiden asukkaita kotiin lähetettävällä kirjeellä, pysäkki-ilmoituksin ja järjestettävä asukasinfo-tilaisuuksia alueilla.

Linkissä HSL:n Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma:

Reetta Angelvo-Riipinen    Ota yhteyttä adressin tekijään