Koskelan terveysasemaa ei saa lakkauttaa (adressi luovutettu 14.11.2007)

Terveysasemia yritetään taas lakkauttaa

Helsingin terveyskeskuksen johto ehdottaa Koskelan terveysaseman lopettamista ja toimintojen siirtämistä Oulunkylään. Vielä vuosi sitten ehdotuksena oli siirtää Oulunkylän terveysasema Koskelaan.
Esitykseen sisältyy myös hyvästä toiminnasta palkitun Paloheinän terveysaseman lopettamisen ja sen palvelujen siirtäminen Maunulan terveysaseman yhteyteen.

Koskela ja Paloheinä uhattuina

Terveyskeskuksen vähin äänin syyskuun loppupuolella järjestämissä tiedotustilaisuuksissa terveyskeskuksen toimitusjohtaja Matti Toivola kertoi ehdottavansa, että Oulunkylään siirrettäisiin Koskelan terveysasemapalvelujen lisäksi koko pohjoisen suurpiirin hammashoito ja Pukinmäen hammashoito. Koskelaan on tarkoituksena keskittää vain psykiatriset palvelut.
Koskelan ja Paloheinän terveysasemien lopettaminen on osa terveyskeskuksen johdon ajamaa laajempaa terveysasemaverkon karsimista. Tämän suunnitelman mukaan Helsingin yli 30 terveysasemasta lopetetaan muutaman vuoden aikana lähes puolet.

Asukkaiden kuuleminen heikkoa

Hankkeeseen liittyen Oulunkylässä ja Maunulassa kiireellä ja vähällä tiedottamisella järjestettyjen tiedotustilaisuuksien kutsu ei tavoittanut kuin osan asukkaista.
— Asukkaiden todellisesta kuulemisesta ja vaikuttamismahdollisuudesta ei oikein voi puhua, kommentoi käpyläläinen asukasaktiivi ja varavaltuutettu Heikki Takkinen.
— Ehdotettu terveysasemien vähentäminen ja toimintojen keskittäminen heikentää merkittävästi terveyspalvelujen saatavuutta. Palveluverkon heikentämisen sijaan terveysasemien resursseja ja sitä kautta osaamista olisi entisestään lisättävä, niin vanhusten hoidon, mielenterveystyön, hammashoidon kuin perusterveydenhoidonkin osalta.
— Lähipalveluja me tarvitsemme ja ne me ansaitsemme, korostaa Takkinen.
SKP:n ja asukaslistan valtuustoryhmän mielestä terveysasemaverkkoa koskevat päätökset pitäisi tuoda valtuustoon samalla tavalla kuin kouluverkosta päätetään. Ryhmä vastustaa Koskelan ja Paloheinän terveysasemien lopettamista.

Asukasyhdistyksen edustaja    Ota yhteyttä adressin tekijään