Koulutien turvaaminen Porintiellä

Porintie on U-muotoinen katu Munkkivuoressa Ulvilantien kupeessa. Porintien läheisyydessä sijaitsee Munkkivuoren ala-aste sekä ranskalais-
suomalainen koulu. Aamulla Porintiellä liikkuu paljon koululaisia, joista osa ylittää kadun suojatietä pitkin Porintie 2 ja Porintie 5 kohdalla. Valitettavasti kyseinen kohta on jokaisena kouluaamuna vaarallinen, koska lukuisat ranskalais-suomalaiskoulun oppilaan vanhemmat ajavat jonossa suojatien läheisyteen ja parkkeeraavat autonsa suojatien päälle ja läheiselle jalkakäytävälle. Pahin ruuhka ajoittuu arkiaamuihin (klo 7.50- 8.20). Moni autoilija lähestyy suojatietä kiireestä tai välinpitämättömyydestä johtuen usein liian nopealla vauhdilla. Ongelma on ollut olemassa jo vuosikaudet, mutta liikennemäärien ja autojen koon kasvun takia tilanne on pahentunut entisestään. Tänä syksynä on jo tapahtunut useita vaaratilanteita ja vakavimmassa tapauksessa isä ja koulunsa aloittanut 1. luokkalainen olivat molemmat jäädä suojatietä ylittäessään auton yliajamaksi. Moni huolestunut vanhempi ei uskalla laskea lapsiaan suojatielle yksin vaan joutuu saattamaan heidät tien yli. Koululaisten vanhemmat ovat olleet yhteydessä Liikennevirastoon sekä poliisiin, toivoen asian saavan sen vaatiman huomion ja pikaisen muutoksen tilanteeseen. Asiaa on viety eteenpäin myös päättäville tahoille kaupungissa.

Koululaisten ja muiden jalankulkijoiden turvallinen suojatien ylitys Porintiellä edellyttää konkreettisia ja vaikuttavia toimia. Turvallisuutta lisääviä keinoja ovat muun muassa Porintien muuttaminen yksisuuntaiseksi, lisätä hidastustöyssyjä Porintielle etenkin suojatien eteen tai tekemällä kavennus suojatien kohdalle. Kavennus estäisi rinnakkaisajon sekä autojen parkkeeraamisen suojatielle. Yksisuuntainen ajosuunta estäisi sen,
että kaksi autoa ei samanaikaisesti ylittäisi suojatietä kahdesta eri suunnasta. Hidastustöyssyt laskisivat autojen ajonopeuden Porintiellä turvalliseksi.

Vetoamme tällä adressilla päättäjiin, jotta suojatie Porintie 2:n ja Porintie 5:n kohdalla saataisiin pikaisesti turvallisemaksi.

Ilmaise tukesi allekirjoittamalla tämä adressi.