Lahtelaiskoulusta irtisanotun opettajan maine on pelastettava!

11.10.2016 tapahtui Lahden yläkoululla ikävä välikohtaaminen kieltenopettajan ja 8. vuosiluokan opiskelijoiden välillä. Opettaja menetti malttinsa huonosti käyttäytyvän vuosiluokan takia, eikä huutamiselta ja solvauksilta vältytty. Kovaksi riidaksi eskaloitunut tilanne taltioitiin ja ladattiin sosiaaliseen mediaan kaiken kansan nähtäväksi: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2309717

Opettajan työsuhde on purettu 26.10.2016: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2316502

Opettaja on irtisanomisensa aikana ollut palkallisella virkavapaalla, minkä tarkoitus on ollut päättyä 6.11.2016. Hän on työtehtävissään ollut koeajalla. Lain mukaan koeajan kuluessa niin työnantaja kuin työntekijäkin voivat purkaa työsopimuksen päättymään heti eli koeajanpurku ei noudata perinteisiä irtisanomisaikoja. Rikosta ei opettajan äkillisessä irtisanomisessa ole tapahtunut. Mutta ongelma on siinä, miten yhden opettajan elämästä on tehty sosiaalisen median viihdettä. Hänen henkilökohtaista sosiaalisen median profiilia kohtaan on hyökätty ja hänestä itsestään on tehty myös pilaversioprofiili. Hänet on tuomittu julkisuudessa epäpäteväksi opettajaksi, koska kansa on nähnyt vain opettajan raivokohtauksen, ei suinkaan syytä siihen, mikä asiaan on johtanut.

Opettaja on haastatteluissaan kertonut, miten hän on joutunut pitkäaikaistyöpaikkakiusaamisen kohteeksi. Häntä on muun muassa heitetty vesipullolla ja häntä on solvattu. 8. luokkalaiset ovat syyllistyneet rikokseen, kun he ovat ilman opettajan lupaa kuvanneet ja ladanneet hänestä materiaalia verkkoon. Opettaja pelkää itsekin, ettei julkisen maineensa tähden tule enää saamaan töitä: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2311680

Tällä adressilla emme hae oikomista työsuhteen purkamiseen. Varmasti sekä opettajalle itselleen että hänen opettamilleen luokille eteenpäin jatkaminen on parempi vaihtoehto. Tällä adressilla osoitamme tukemme irtisanotulle opettajalle ja toivomme, että hänet armahdetaan ja että hän saa vielä oman alansa töitä. Emme puolustele opettajan käyttäytymistä, mutta enemmän hän tässä uhri on julkisen nöyryytyksen takia ja myös hän ansaitsee uuden mahdollisuuden.

Kirjoitin tapauksesta myös blogin, johon voitte tutustua osoitteessa: http://ernomainentarina.omablogi.fi/2016/10/13/no-ette-te-kuuntele-mita-maa-puhun/