Lasten kaappaamista on pysäytettävä!

Hezhan (isä) lapsi oli ainoastaan viisi vuotias, kun hänen äitinsä kaappasi hänet Irakiin 1v ja 2kk sitten. Irak on yksi maailman turvattomimmista maista ja pitävät lapsen kaappausta tavanomaisena. Tämä on käsittämättömän kohtuutonta, väkivaltaista ja epäoikeudenmukaista lasta ja isää kohtaan, jotka eivät ole saaneet yli vuoden olla minkäänlaisissa yhteydessä toisiinsa.

Suomessa oikeus- ja poliisiviranomaiset ottivat tapauksen alkuun vakavasti ja asia eteni Interpol etsintäkuulutukseen asti. Sieltä eteenpäin Irakin viranomaisille, minkä jälkeen Kurdistanin aluehallinnon viranomaisille delegoitu asian suorittaminen on pysähtynyt kuukausien tolkulla. Lukuisiin väitteisiin ja vaatimuksiin on vastattu، mutta asia ei ole mihinkään edennyt. On kysytty ja pyritty selvittämään، mutta turhia lupauksia enempää ei ole muuta tihkunut.

Mikä on Suomen viranomaisten reaktio, kun tämän kaltaisten lakien ja oikeuksien rikkominen ja kansainvälisten sopimusten laiminlyönti, on riistänyt kahdelta Suomen kansalaiselta oikeuksiaan? Onko Suomen hallitukselle kansalaisten arvo sillä tasolla, että Irakin ja Kurdistanin kaltaiset hallitukset voivat jättää vastaamatta pyyntöihin? Nimittäin juuri Irakiin on kolme muutakin vastaavaa tapausta olemassa.

Eikö tämä aseta lapsia suurempaan kaappaus vaaraan, jos toinen heidän vanhemmista on toisesta maasta? Jos lainvoimaisia päätöksiä ja kansainvälisiä sopimuksia näissä tapauksissa ei noudateta, eikö lasten kaappausten riski nouse silloin entisestään?

Lisäksi nämä ovat lasten universaali oikeuksien vastaisia. Sopimusten ja määräysten laiminlyönti on haitallista ennen kaikkea lapsille. Täten Suomen tulisi ennen kaikkea pitää huolen siitä, että kaapatut lapset palautetaan Suomeen koteihinsa.

Täten me addressin allekirjoittaneet vetoamme, että:

Lasten oikeudet tulisi aina olla ensisijaisesti taattua noudattaen universaalisia lasten oikeuksia ja Suomen viranomaiset seuraavat tehokkaammin kaapattujen lasten palautuksia, jotka ovat saaneet lainvoimaisen päätöksen, painostamalla diplomaattisia väyliä käyttäen muiden maiden hallituksia, jotka eivät noudata solmittuja sopimuksia, kuten Hezhan lapsen tapauksessa Irak.

Isän vetoomus videona: https://www.facebook.com/returnmychild/videos/2147243348936589/

Seuraa tilannetta:

#ReturnMyChild #SayNoToKidnapping