Lempäälän Ehtookodon vauvauintien on jatkuttava!

Lempäälän Ehtookoto on ainoa paikka Lempäälässä, jossa vauvauintia voi harrastaa. Seuraavaksi lähimmät paikat ovat Valkeakoskella ja Tampereella, joissa uintipaikat ovat jo valmiiksi täynnä. Ehtookoto on ilmoittanut, että Lempäälän vauvauinnit loppuvat toukokuun loppuun mennessä, jotta saadaan lisää uintiaikaa vanhuksille.

Vanhusten uintitarpeita väheksymättä, voisiko kuitenkin olla mahdollista, että myös elämänsä alussa olevat uimarit saisivat jatkaa harrastusta, joka vie uima-altaassa aikaa vain 2 tuntia viikossa!

Lempäälässä on jonossa monta ryhmällistä uusia pieniä uimareita, joille ei nyt sitten löydy jatkossa uintipaikkaa. Päättäjät varmasti lähtisivät vauvauimareiden puolelle jos vain sana kulkisi kuinka paljon enemmän tätä pikkukansaa on verrattuna kuntoutettaviin vanhuksiin. Eiköhän sinne Ehtookotoon molemmat ikäryhmät mahdu! Vauvauimareiden aika on kerran viikossa illalla ja kyseisenä päivänä ei tähän asti ole käynyt altaassa kuin muutamia ihmisiä koko päivänä ennen sitä.

Syynä vauvauintien lopettamiseen on ilmeisesti se, että altaan veden tulee ehtiä puhdistua ryhmien välillä. Tämänkin pitäisi käytännössä olla mahdollista, sillä vauvauinnit ovat ilta-aikaan ja vesi puhdistuu muutamassa tunnissa. Vaikka vanhusten uintiaikoja lisättäisiinkin, veden puhdistumiseen tarvittava aika ei pitäisi olla perusteena vauvauintien kokonaan lopettamiseen!

Ja vauvauintiryhmien jälkeen allas sitten puhdistuu taas yön aikana ottamaan vastaan seuraavan päivän vanhusuimareita.

Pienille tarkoitettu uinti ei todellakaan vie kuin 2 tuntia aikaa yhtenä iltana viikossa. Yksi ryhmä ui 30 min, joten kahteen tuntiin mahtuu hurjan paljon pieniä ja iloisia uimareita (sekä ylpeitä vanhempia)! Mielestäni on kurjaa, että Lempäälässä ei ajatella pikkukansalaisia tässä asiassa. Vauvauinnin harrastamisesta kuitenkin on tutkimustenkin mukaan pelkkää hyötyä! Se jopa saattaa pelastaa hukkumiskuolemalta lapsen joutuessa yllättäen veden varaan (vauvauinnissa harjoitellaan altaan reunalle kiipeämistä sekä roikkumista esim. pelastusrenkaassa tai köydessä). Myös uimaanoppimisen on havaittu olevan luontevampaa lapsilla, jotka ovat harrastaneet vauvauintia. Puhumattakaan siitä, kuinka altaassa saattaa tällä hetkellä polskia tulevaisuuden Olympiavoittajia!