Lidlin myymälä Paimioon!!!

Me adressin allekirjoittaneet toivomme Lidlin myymälää Paimioon. Tämä adressi toimikoon samalla adressina myös Paimion päättäjille, joilta toivotaan myönteistä suhtautumista asiaan, mikäli Lidl katsoo Paimion olevan sopiva investointikohde. Alla kaksi yleisönosastokirjoitustani asian tiimoilta. Kirjoitukseni ovat ns. raakakopioita, joita lehden toimitus on hieman editoinut ennen julkaisua.

Tasa-arvoa päivittäistavarakaupan tarjontaan Paimiossa

Paimio on ollut päivittäistavarakauppojensa suhteen jo liian pitkään kolmen suuren kauppaketjun temmellyskenttä. K- ja S-Marketin lisäksi kaupungissa toimii vain kaksi Siwaa, jotka niinikään kuuluvat osaksi valtakunnallista lähikaupparyhmittymää, johon kuului myös hiljattain lopetettu Valintatalo. Paimiosta saa ruokatarvikkeita myös ns. huoltoasemilta, jotka myös ovat osa ryhmittymiä. Joku saattaisi puhua eräänlaisesta monopolikentästä.

Paimioon pitäisi ehdottomasti saada ja nopealla aikataululla tervettä kilpailua päivittäistavarakauppaan, sillä kikkailu kaiken maailman plussapisteillä, etukorteilla tai ykkösbonuksilla on riittävän kauan orjuuttanut paimiolaisia kuluttajia. Asiakaskorttien käyttäminen asettaa kuluttajat eriarvoiseen asemaan, sillä monet tarjoukset ovat käytettävissä ainoastaan ryhmittymien asiakaskorteilla. Tämäkö on ns. tervettä kilpailua?

Vaihtoehtoja ei tosin taida olla montaakaan, sillä kaikista tunnetuista kaupoista taitavat yksi sun toinen olla osa suurempaa ketjua, asiakaskortteineen. Tarvitaan siis kauppa, joka ei pelleile asiakaskorteilla. Yksi varteenotettava ehdokas olisi saksalaistaustainen Lidl, joka kohtelee asiakkaitaan tasa-arvoisesti, ja hinnat ovat jatkuvasti kilpailukykyisiä. Kaupanhan on todettu olevan myös monissa yhteyksissä markkinoiden edullisin. Eikö olisi siis kaikkien paimiolaisten etu, että päivittäistavarakaupoissa kohdeltaisiin kaikkia kuntalaisia tasa-arvoisesti?

Mutta miten kaupunkiin saadaan Lidlin myymälä? Ensisijainen lähtökohta on tietysti se, että Lidl ylipäätään katsoo Paimion asukasmäärän olevan riittävän suuri ja houkutteleva investointiin. Se tuskin on ongelma, sillä myymälöitä on pienemmilläkin paikkakunnilla, pohjoisin vajaan 9 000 asukkaan Sodankylässä. Paimiossa on asukkaita reilut 10 000, potentiaalisia asiakkaita löytyy lähikunnat mukaan lukien n. 17 000.

Lidl on kertonut pystyttävänsä Suomeen 150 myymälää, tavoitteesta ollaan enää 15 myymälän päässä. Kun tavoite on täyttynyt, yhtiö ei arvatenkaan investoi pitkään aikaan myymälöiden määrän kasvattamiseen. Kuntalaisten aktiivisuudesta ei varmasti olisi nyt haittaa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että mahdollisimman moni paimiolainen kertoo haluavansa Lidlin myymälän Paimioon. Toive on helppo esittää joko suoraan Lidlin kotisivujen kautta tai sähköpostitse, osoite löytyy sivujen yhteystiedoista. Mainio keino voisi olla myös ns. Lidl-adressi, johon halukkaat voivat kirjoittaa nimensä, ja myöhemmin adressi toimitettaisiin suoraan Lidlin johdolle.

Asiassa on vielä yksi mutta. Lidlin tulo vaatii myönteisestä suhtautumista myös kaupungin päättäjiltä, lähinnä kaavoittajalta, siinä vaiheessa kun yritys ilmoittaa halukkuutensa investoida Paimioon. En yhtään epäile, etteikö Paimiosta löydy sopiva tontti Lidlin myymälälle, sillä yrityksen myymälätilat eivät ole suurikokoisia. Kyseessä on kaikkien kaupunkilaisten etu, sen työllistävää vaikutusta unohtamatta. Tehdään siis yhdessä Paimiosta tasa-arvoinen myös päivittäistavarakauppojen suhteen.

Caiu Salmio

Lidlin ”tulo” herättää mielenkiintoa

Kunnallislehden kirjoituksessani (12.4.) peräänkuulutin Paimioon tervettä ja todellista kilpailua päivittäistavarakauppaan. Kaupungissa ovat suuret kauppaketjut temmeltäneet jo liian kauan ilman minkäänlaista todellista kilpailua. Erilaiset asiakaskorttijärjestelmät sitouttavat liiaksi kuluttajia juuri tietyn kaupan asiakkaaksi. Osasta kuluttajista on välillä tuntunut siltä, että myymälöiden välillä velloaa jonkinlainen ”kartelli”, mikä estää reilun kilpailutilanteen syntymisen.

Ehdotin ja toivotin osaltani samalla saksalaistaustaisen Lidlin tervetulleeksi kaupunkiin. Olen saanut mielipiteeni johdosta runsaasti positiivista palautetta, eikä yksikään palautteen antaja ole ollut kanssani erimieltä. Jokainen palautteen antaja on sisäistänyt, että perheen tai yksinasuvan henkilön hyvinvoinnin yksi merkittävimmistä tukipilareista on juuri monipuolinen ruoka, jonka edullisuutta ei kukaan vastusta. Halvempi ruoka voisi samalla mahdollistaa pienituloisemmallekin taloudelle monipuolisemman pöytäkattauksen. Ruuan merkitystä kansanterveyteen ei sovi myöskään unohtaa.

Paimion päättäjiä on viime aikoina moitittu useissa yhteyksissä vähintääkin epäonnistuneista päätöksistä, joiden takia kunnan talous on entistäkin enemmän rapakuntoinen. On myös vihjaltu eräänlaisen ”hyvä veli” -järjestelmän olemassaolosta. Nyt kunnan päättäjillä olisi oiva mahdollisuus toteuttaa laajamittaista suosimista, kun kohteena ovat kaikki paimiolaiset. Tällä kertaa ei tarvitsisi harrastaa minkäänlaista asian peittelemistäkään, vaan päätös voitaisiin nuijia ilman ensimmäistäkään kabinettisopimusta.

Jos kaupungilta ei löydy sopivankokoista tonttia kaavoitettavaksi keskusta-alueelta, niin sekään ei varmasti ole ongelma Lidlille, jonka monet myymälätilat sijaitsevat hieman syrjemmällä (vrt. Naantalin Lidl). Eikä olisi poissuljettua sekään, että joku yksityinen maanomistaja tarjoaisi tiluksiaan ostettavaksi Lidlin käyttöön.

Kirjoituksessani ehdotin suoraa sähköpostiyhteyttä tai ”Lidl Paimioon” -toiveen esittämistä yrityksen kotisivujen kautta. Olen nyt avannut julkisen nettiadressin (www.adressit.com/lidlin_myymala_paimioon), jossa kaikki asiaan myönteisesti suhtautuvat voivat käydä allekirjoittamassa adressin. Adressissa voit itse päättää, näkyykö nimesi julkisesti tai ns. anonyymina. Nettiadressi on tehokas tapa saada asialle julkisuutta. Nimiä tarvitaan, joten informoi myös lähipiiriäsi adressin olemassaolosta.

Caiu Salmio