Lietolisä säilytettävä

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Lietolisä säilytetään eikä sitä leikata olemattomiin. Liedossa ehdotetaan jälleen lasten kotihoidontuen kuntalisän leikkaamista tai jopa sen poistamista kokonaan, vaikka viimeksi Lietolisää leikattiin 08/14 alkaen.
Lietolisää maksamalla kunta tukee lasten hoitamista kotona ja samalla välttää mahdollisen päiväkotiryhmien ylikuormittumisen. Jos kuntalisää lasketaan merkittävästi tai poistetaan kokonaan, moni perhe voi päätyä ratkaisuun, jossa lapsi kotihoidon sijaan viedään päiväkotihoitoon. Tämä johtaa jo valmiiksi täysien päiväkotien lisäkuormittumiseen. Lapsimäärän kasvaminen päiväkodeissa johtaa uusien ryhmien perustamiseen, henkilökunnan lisärekrytointiin sekä todennäköisesti myös kokonaan uusien päiväkotitilojen hankkimiseen tai rakentamiseen. Kunta joutuu investoimaan ja rahoittamaan kasvaneen toiminnan eikä säästöistä voi näin ollen puhua.
Perheiden kunnalle maksama päivähoitomaksu kattaa vain osan kunnalle kertyvistä todellisista päivähoidon kustannuksista. Vapaaehtoinen kuntalisä on pieni summa verrattuna päivähoidon kustannuksiin. Säästöjä hakiessa tulisi kunnan oikeasti selvittää miten säästöjä saadaan ja mistä kohtaa. Liedon kunta on mainostanut itseään lapsiperheystävällisenä kuntana ja myös osittain kuntalisän avulla houkutellut lisää lapsiperheitä muutamaan Lietoon. Tämä kunnan vahvasti ilmaisema imago lapsiperheystävällisenä kuntana tarvitsee myös tekoja sanojensa taakse.

Lietolaiset, aikaa meillä on lokakuun loppuun asti, joten allekirjoitathan adressin lokakuun aikana. Marraskuussa adressi luovutetaan kunnalle.

Piia Järvinen, Niina Salmi, Mervi Tiensuu-Tsiopoulos, Eeva-Leena Alanne    Ota yhteyttä adressin tekijään