Lintuviidan päiväkoti takaisin vuorohoito

Elokuusta 2014 alkaen Lintuviidan päiväkoti on ollut enään normaali päiväkoti. Muutos tehtiin vähäisen iltahoidon kysynnän perusteella. Kuitenkin omalle lapselleni päiväkotipaikkaa tiedustellessa minulle sanottiin, että tämän johdosta on paljon lapsia jouduttu uudelleen sijoittamaan. Myöskin kysyntä kuulemma on kasvanut.

Nämä lapset on jaettu "solidaarisesti" Kultavuoren, Hyllykallion ja Tikkuvuoren kesken. Näistä kaksi on valtavan kokoisia laitoksia omaan silmääni nähden. Onko oikein laittaa pieni lapsi alle vuoden vanhasta sellaiseen paikkaan? Tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni. Tärkeämpää on tieto siitä, että Lintuviidan vuorohoidon lakkautettua, ei ole tälä puolen kaupunkia yhtäkään vuorohoitopaikkaa. Hyllykallio on "tuolla laidalla", muttei sinnekään kaikki mahdu.

Mikäli kysyntää on, miksi kaikki pienemmät pisteet täytyy lakkauttaa ja tehdä työssäkäyvien perheiden arki hankalammaksi? Ja mikäli Lintuviidan päiväkodissa oli hiljaisia iltoja, niin MIKSI vuorohoito päiväkodissa on suurimmaksi osaksi päivähoitolapsia?

Suomen valtion nykypolitiikka ajaa siihen, että vanhemmat joutuvat palaamaan aikaisemmin töihin. Kuitenkin samaan aikaan kunnallispolitiikka ajaa siihen että resursseja kutistetaan ja tehdään työhön palaamisesta hankalampaa.

Nyt sinä joka harkitset allekirjoittamista mietit, mikseivät ne kaikki lapset voi mennä yhteen isoon laitokseen ja lakkauttaa loputkin pienpäiväkodeista. Minä vastaan Eikö yksi ääni huku isoon halliin, joka on täynnä ihmisiä? Entäs ne ihmiset, jotka eivät työskentele Seinäjoella, ne ihmiset, joilla on pitkä automatka töihin, joiden työpaikka saattaa jopa vaihdella päivän mukaan?

Minulle ilmaistiin kuinka lapsen suositeltu hoito aika olisi vain 9 tuntia päivästä. Omalla henkilökohtaisella työmatkalla se tarkoittaisi vain 7 tunnin työpäiviä, mikäli päiväkoti olisi aivan vieressä. Mikäli lapseni olisi toisella puolen kaupunkia, esim Kultavuoren päiväkodissa työ aikani lyhenisi 6 tuntiin. Rahallisesti kannattavaa? Töihin palaamista kannustavaa? Helpompi irtisanoutua ja jäädä kotiin nostamaan sosiaalitukia? Verorahahanojen pienenemistä? Säästöä?

Minulle myös kerrottiin lapsi tulee hakea ennen klo 22, tai hän jää yöksi.

Otetaan esimerkiksi Seinäjoella asuva yksinhuoltaja, joka  käy töissä tunnin ajomatkan päässä. Hän menee yövuoroon ja vie lapsen hoitoon. Hän pääsee töistä ja käy nukkumassa hiukan. Hän menee töihin 11 aamupäivällä. hän lähtee töistä, hän pääsee päiväkodin suljettujen ovien taakse 22.30, lapsi jää yöksi. seuraavana aamuna hän menee aamuvuoroon. Näin lapsi on melkein 3 vrk hoidossa, entä jos hän olisi saanut viedä lapsen iltahoitoon lähipäiväkotiin? Hän olisi ehkä nähnyt lastaan enemmän.

Siksi pyydän allekirjoittamaan, ei minun vaan meidän kaikkien puolesta. Ties vaikka tämä adressi tulisi vielä helpottamaan sinun elämääsi.

Uskon tämän myös kannustavan kaltaisiani ihmisiä palaamaan töihin.

Allekirjoittamalla uskon sinun helpottavan perheitä Kasperin, Hallilanvuoren ja Pajuluoman alueella, jotka työskentelevät kaupungin ulkopuolella vuorotyössä. Sekä niitä perheitä jotka tulevat vuorotyöhön Kourasta, Nurmon Golfkentän lähettyviltä, Viitalankylästä.