Adressi Keravan vankilalla toimivan luomuviljelyn puolesta

Keravan vankilan vangit tekevät arvokasta työtä saadessaan viljellä vankilaa ympäröiviä maita luonnonmukaisesti. Vankilalla on tällä hetkellä käytössään 155ha viljelysmaita joista Keravan Kaupunki on suunnitellut kaavoittavansa 100ha muuhun tarkoitukseen.

Alueen ajatteleminen esimerkiksi asuinalueena kauhistuttaa,koska henkilökohtaisesti pidän Keravasta juuri sen takia että mieltä rauhoittavat maalaismaiset maisemat löytyvät aivan kivenheiton päästä keskustasta. Vankilan alueen Museovirasto mieltää perinnemaisemaksi,eikö tämänkaltaista maisemaa pitäisi suojella ja kunnostaa ennemmin kuin tuhota?

Kaavoitukseen suunnitellut alueet ovat muutenkin erittäin tärkeitä,maa-alue on puhdasta pohjavesialuetta,luomuviljeltynä se myös pysyisi puhtaana. Mielestäni tällaisen maa-alueen suojeleminen olisi erittäin tärkeää.

Ja entäpä vangit,luomuviljelyssä ja -tuotannossa on heille työtä joka on ekologisesti ja eettisesti arvokasta,he saavat tehdä työtä jolla on merkitys. Koen että tämä olisi vangeille paljon eheyttävämpää työtä kuin tvn katselu tai playstationin pelaaminen.

Luonnonmukaisesti viljelty ruoka on puhdasta,mielestäni ihmisten tulisi kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä he syövät. Säilöntä-,väri- ja muut lisäaineet eivät välttämättä ole se terveellisin välipala. Lähellä tuotettu luomuruoka on ekologinen ja eettinen vaihtoehto,ei ole pitkiä rasittavia kuljetusmatkoja. Maapallomme nykyisen tilanteen huomioon ottaen on tämäkin mielestäni tärkeää.

Mitä jos alkaisimme oikeasti ajattelemaan ja suojelisimme pallomme vielä puhtaita maa-alueita?

Mira Pyökkilehto    Ota yhteyttä adressin tekijään