Antakaa suomalaisten asua maalla, ja muuttaa sinne takaisin !

Koko sotien jälkeisen ajan suomalaiset ovat muuttaneet maalta kaupunkeihin, erityisesti pääkaupunkiseudulle. Kaupungistuminen on merkinnyt myös sosiaalisten ongelmien jatkuvaa kärjistymistä - osasyynä tässä on varmasti maaseudulle luontaisen yhteisöllisyyden katoaminen, ja perheiden hajoaminen nuorten muutettua toimeentulon perässä kauas kotiseuduiltaan.

Kaupungistuminen jatkuu edelleen ja maaseutu autioituu - vaikka maalla asuvat haluaisivat asua maalla, ja monet, etenkin lapsiperheet, haluaisivat muuttaa kaupungeista maaseudulle. Kuinka ihmeessä tämä on mahdollista kun meille on perustuslakiimmekin on kirjattu oikeus valita asuinpaikkamme ?!

Työpaikkojen eli toimeentulon kaikkoaminen kauas on ensimmäinen syy maalta muuttoon - työmahdollisuuksiin vaikuttavat monet asiat joista valtiojohto ei ole huolehtinut; koulutuskysymykset, yrityksille tarpeelliset kuljetusyhteydet, kuntien tukeminen infrastruktuurin rakentamisessa,... jopa puolittaiset pakkokeinot joilla yritykset sijoittuisivat kaupunkikeskusten ulkopuolelle.

Hyvinvointiyhteiskuntamme alasajo on saatava loppumaan, koska se vahingoittaa erityisesti maaseutua - peruspalveluiden purkaminen tai keskittäminen kaupunkikeskuksiin on toinen ratkaiseva syy maaseudun tyhjenemiseen.

-- kuntia on autettava palvelutuotantonsa hoitamisessa eikä 'kuntauudistuksen' kaltainen keskittäminen ole oikea tapa !

-- erityisesti lapsiperheisiin suuntautuvat heikennykset, kuten maaseudun koulujen lakkauttaminen, on saatava loppumaan - lapsiperheiden aikuiset ovat aktiivi-ikäistä väestöä, ja lapset tulevia työtätekeviä

Maamme valtaapitävien on ryhdyttävä toteuttamaan jo moniin hallitusohjelmiin kirjattuja periaatteita maaseudun elinvoimaisena säilyttämiseksi !

Poliittisten päättäjien on ymmärrettävä mistä voi löytää syyllisen yhteiskuntaamme ravisteleviin sosiaalisiin ongelmiin - eritoten lasten ja nuorten pahoinvointiin - PEILISTÄ !

matti christensen    Ota yhteyttä adressin tekijään