Lasten kanssa työskentelevien sijaistamiskieltojen purkaminen ja mahdollisten lomautusten välttämine

KUNTALAISALOITE LASTEN KANSSA TYÖSKENTELEVIEN SIJAISTAMISKIELTOJEN PURKAMISEKSI JA MAHDOLLISTEN LOMAUTUSTEN VÄLTTÄMISEKSI

1)      Koulujen ja päiväkotien sijaistamiskiellon purkaminen

Me allekirjoittaneet kuntalaiset esitämme, että kunnanhallitus ja -valtuusto päättäisi purkaa lasten ja koululaisten kanssa työskentelevän henkilöstön sijaistamiskiellot välittömästi. Alle kolmen päivän sairaslomien sijaistamiskielto kouluissa ja päiväkodeissa on suuri turvallisuusriski, koska kouluissa yksi opettaja ei voi huomioida kahta luokkaa (40–50 oppilasta) ja lastentarhaopettajan tai lastenhoitajan vastuulla voi olla vain 4/ 7 lasta lapsiryhmän iästä riippuen. Vaadimme, että jokaisella luokalla koulussa ja lapsiryhmällä päiväkodeissa on sairaslomienkin aikana oltava sijainen huolehtimassa turvallisesta oppimis- ja kasvuympäristöstä sekä opetus-, esiopetus-, ja varhaiskasvatussuunnitelmien mukaisesta päivittäisohjelman etenemisestä. Alle kolmen päivän sijaisuuskiellon aikana opetus ei käytännössä voi edetä yhden opettajan kanssa opetussuunnitelman mukaisesti, jos hänellä on kaksi luokkaa opetettavanaan yhtä aikaa.  Päiväkodeissa esiopetus- ja varhaiskasvatussuunnitelman mukainen eteneminen ei käytännössä toteudu sijaistamiskiellon aikana.  Edelleen vajaalla henkilöstöllä ei kouluissa eikä päiväkodeissa pystytä takaamaan turvallista oppimis- ja kasvuympäristöä.

2)      Lasten kanssa työskentelevien lomautusten välttäminen

Esitämme myös ettei kunta säästötoimissaan päädy lasten ja koululaisten kanssa työskentelevien lyhytaikaisiinkaan lomauttamisiin, koska lomautusten aikaiset henkilöstövajaudet aiheuttaisivat tilanteita, joissa ei lasten ja koululaisten turvallisuutta eikä oppimis- ja esiopetus- tai varhaiskasvatussuunnitelmaa pystytä toteuttamaan. Lomautusten toimeenpanot aiheuttaisivat tilanteen, jossa kunnan perustehtävän toteuttaminen perusopetuksen, esiopetuksen tai päivähoidon osalta ei lain edellyttämällä tavalla täyty. Niin kuin opetusministerimme Henna Virkkunen koulujen opettajien osalta joulukuussa totesi: ”On kieltämättä ongelma, että kunnissa lomautetaan opettajia ihan opetustuntien tai opetuspäivien aikana. Näin ei pystytä takaamaan sitä peruspalvelua, mitä kunnan pitää järjestää.”(http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/12/opettajien_lomautukset_voivat_vieda_valtionapuja_1315091.html?origin=rss 23.12.2009) Virkkunen otti esiin myös samassa yhteydessä mahdollisuudesta asettaa kunnille uhkasakot opettajien lomauttamisista ja kuntien valtion osuuksien takaisinperinnästä. Samassa uutisessa todettiin, ettei lomautustilanteissa taata perusopetuslain mukaista turvallista oppimisympäristöä lapsille.  Kuten myös julkisessa keskustelussa on asiasta moneen kertaan asiantuntijalausunnoissakin todettu, lomautukset lisäävät oppilaiden syrjäytymistä ja heikentävät mahdollisuuksia jatko-opiskeluun. Opetusministeri Henna Virkkunen:”…Vuoden tai kahden säästöt opetuksessa voivat vaikuttaa koululaisen loppuelämään ja sitä kautta koko yhteiskuntaan.” (Suomen Kuvalehti 2.10.2009). Esitämme, että Mäntsälässä ei päädytä edellä mainitun kaltaisiin vastuuttomiin ratkaisuihin.

3)      Lasten kanssa työskentelevien palkattomat lomat kesäkauteen

Edelleen esitämme, että kunta säästötoimissaan ja tiedustellessaan työntekijöiltään halukkuutta vapaaehtoisiin palkattomiin lomiin sijoittaisi työntekijöidensä hyväksymät palkattomat lomat lasten ja koululaisten kanssa työskentelevien osalta kesäkauteen, jolloin haittavaikutukset lapsille olisivat mahdollisimman pienet.

4)      Kunnan tulosalueiden vastuuhenkilöt säästötalkoisiin

Esitämme myös, että samanaikaisesti, kun kunta kyselee työntekijöiltään halukkuutta palkattomiin lomiin, kunnanvaltuusto esittäisi vuoden 2010 kaikkien tulosalueiden vastuuhenkilöt eli kunnanjohtaja, toimialajohtajat ja päälliköt esimerkillisesti valitsisivat palkattoman vapaan säästötavoitteiden hyväksi.

Kuntalaisaloite tulee menemään kunnanhallituksen käsittelyyn 19.1.2010 ja kunnanvaltuustoon 26.1.2010.

Kiitokset osallistumisestasi tärkeän asian puolesta!

T: Mia Pätsi patsi.mia@gmail.com,Risto Kasanen, Tuula Huotari tuula.huotari@gmail.com, Antti Kallio